Oostende schakelt Pleinmakers in om sociale cohesie te versterken in woonbuurten
Pleinmakers oftewel geëngageerde Oostendenaars zullen met de nodige ondersteuning van de Stad en Woonsprong proberen om de leefbaarheid in de sociale woonbuurten op te krikken. Het project kadert binnen het Plan Samenleven.
Het concept Pleinmakers komt oorspronkelijk uit de Stad Mechelen en vormde de inspiratie om dit op een eigen manier vorm te geven in Oostende. Pleinmakers in Oostende zijn huurders van Woonsprong die hun buurt een warm hart toedragen en zich willen inzetten voor sociale cohesie en burenconnecties.
“De Pleinmakers maken onder meer kennis met de nieuwe bewoners in hun buurt en heten hen van harte welkom, ze fungeren als gidsen van de buurt die ook de belangrijkste partners en plekjes van de buurt kennen, ze enthousiasmeren bewoners voor activiteiten in de wijk en vormen een zichtbaar aanspreekpunt”, licht stadsmarinier Jan Dhondt toe. De Stad selecteerde de Pleinmakers. De medewerkers van Woonsprong zullen de coaching van de Pleinmakers op zich nemen.
Samenleven in diversiteit bevorderen
De Stad koos enkele sociale woonwijken uit waar ze op inzetten met dit project. In de Vuurtorenwijk zal de Pleinmaker actief zijn in de hoogbouw van Sluisvliet, in de wijk Centrum is dit aan het binnenplein van de Sint-Franciscusstraat, in de wijk Konterdam in de site die gekend staat als de ‘Vogelwijk’ en tot slot aan de site van de Keignaert in Zandvoorde. Het project Pleinmakers kadert binnen het ruimere Plan Samenleven waarmee de Vlaamse overheid lokale besturen ondersteunt om samenleven in diversiteit op alle vlakken te bevorderen.
Eddy De Smedt en Liliane Schmitz zijn de pleinmakers in de Sluisvliet. “We wonen al sinds 1991 in het gebouw en proberen nieuwe mensen in het gebouw nu al een beetje op te vangen. We zijn heel sociaal en proberen met iedereen overeen te komen. Er wonen heel wat mensen met een verschillende culturele achtergrond in het gebouw. Wij hebben met niemand problemen en praten met iedereen. Als er al eens iets is, dan proberen we dat meteen uit te praten en meestal is het probleem meteen opgelost.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier