Onverkochte panden op Markt Harelbeke doen vragen rijzen
Veel inwoners vragen zich op sociale media af hoe het komt dat na een jaar nog altijd maar drie van de negen handelspanden op De Nieuwe Markt verkocht zijn. Onafhankelijk raadslid Fleur De Buck stelde de vraag ook op de gemeenteraad. “We proberen onze Nieuwe Markt echt aantrekkelijk te maken”, reageerde schepen van Economie Kathleen Duchi.
De Nieuwe Markt in Harelbeke blijft de gemoederen beroeren. Gaat het op sociale media niet over het openbaar toilet waar geen toiletpapier zou zijn of over de ‘lelijkheid’ van de nieuwe gebouwen op het marktplein, dan gaat het over de zes nog niet verkochte handelspanden van de negen in totaal. Onafhankelijk raadslid Fleur De Buck vroeg op de gemeenteraad naar een stand van zaken. “Er zijn er inderdaad drie verkocht”, zegt schepen van Economie Kathleen Duchi (CD&V). “Twee hiervan zijn eigendom van Brouwerij De Brabandere en zijn dus horeca. Peter Ronsse doet de verkoop voor Immogra. Wouter Depuydt van de dienst Economie en ikzelf volgen dit heel goed op. Er is geregeld contact met Peter en er wordt mee gezocht naar mogelijke kopers/huurders. Er zijn opnieuw twee gesprekken lopende, maar daar is nog niets definitiefs uitgekomen. Laat ons hopen dat dat wel gebeurt. Onze dienst Economie en Immogra doen alleszins inspanningen om die verkopen te promoten.”
De stad werkte ook een subsidiereglement uit. “De kopers of huurders kunnen 10.000 euro premie krijgen van de stad
“We doen ons uiterste best om de sterkte van onze lokale economie aan te tonen. Zo komt er opnieuw een actie van het Handelscomité, waar een nieuwe wind door waait. Er zijn nu meer dan 100 leden, wat toch duidelijk het potentieel van de stad aantoont”, pikt Wouter Depuydt in.
Negatieve perceptie
“Het is betreurenswaardig dat op sociale media de negatieve perceptie bij een deel van de bevolking blijft. Harelbeke is een mooie stad met unieke troeven: een station met restaurant, de drukbezochte Gavers, wandelroutes langs de nieuwe Leieboorden en een nagelnieuw marktplein. Vorig jaar kwamen 300 ondernemers samen om op Nieuwjaar te klinken, we haalden Kinepolis naar de stad en hadden een pop-upbar aan de Leieboorden. De handelaars pakken uit met allerlei initiatieven en sportsite De Mol vindt zichzelf opnieuw uit.”
“Door die negatieve perceptie mijden ketens en nieuwe ondernemers de stad Harelbeke: zij lezen immers ook de berichten op Facebook om het klimaat aan te voelen. En dat lijkt net wat de meeste dan bekritiseren op sociale media.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier