Online platform Welbi bestaat 2 jaar
Het begon op 15 maart 2022 als een proefproject in oostelijk West-Vlaanderen en is inmiddels actief in 233 Vlaamse steden en gemeenten. We hebben het over Welbi, een online platform dat vraag en aanbod voor hulp bij kleine klussen coördineert. In Ruiselede groeide het initiatief in geen tijd uit tot een regelrecht succes, met liefst 401 vragers en 338 aanbieders. “De reacties waren van in het prille begin uiterst positief”, vertelt projectverantwoordelijke Lissa Boone (34).
Twee jaar geleden werd Welbi gelanceerd door Curando, met partners Cevi (platform en app) en Ferm. Deze gloednieuwe dienstverlening is even simpel als geniaal: probeer vraag en aanbod voor hulp bij kleine klussen je haag scheren, een dakgoot uitkuisen, je hond uitlaten, iemand naar het ziekenhuis brengen, een fijne babbel of helpen bij boodschappen te stroomlijnen via een digitaal platform. Wie een service aanbiedt, bepaalt zelf zijn uurtarief tussen 2 euro en 13 euro per uur. De vrager betaalt alleen nog 2 euro per uur extra voor verzekering en administratie. Er zijn geen abonnements- of instapkosten. Je maakt als vrager of aanbieder in enkele klikken een profiel aan, vindt een match in je buurt en betaalt of ontvangt nadien veilig via je app of computer.
Controle
Kan Welbi dan geen figuren aantrekken, die er alleen op uit zijn om extra geld te verdienen? “Dat is precies wat Welbi zo uniek maakt”, reageert projectverantwoordelijke Lissa Boone. “We screenen de aanbieders niet, maar na elke service moeten zowel vragers als aanbieders een beoordeling indienen. Het is ook mogelijk om klacht neer te leggen, als de service niet voldeed. In geval van nood kan Welbi een aanbieder of vrager gewoon blokkeren. Maar dat is tot dusver nog niet gebeurd. Je kan vanaf 16 jaar via Welbi bijverdienen aan een fiscaal gunstig tarief (10,7%), maar dat is beperkt tot 7.170 euro per jaar. Ook voor gepensioneerden.”
Grootste uitdaging
De start van Welbi in 2022 liep alvast niet van een leien dakje. “Corona bleef ons vele maanden parten spelen”, legt Boone uit. “Maar het succes was zo overweldigend, dat we meteen alle zeilen moesten bijzetten om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Dat is vandaag nog altijd onze grootste uitdaging: het aantal aanbieders opkrikken, om aan de groeiende vraag te voldoen. We hopen dat steeds meer mensen Welbi (www.welbi.be) willen raadplegen en zich kandidaat stellen voor een van de vele diensten. Overigens hoort Ruiselede tot een van de 22 fysieke Welbi-punten. Bij LDC Den Tap (Aalsterstraat 10) kan iedereen steeds terecht met vragen.” (GGM)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier