Werken voor uitbreiding basisschool De Polyglot in Spiere-Helkijn volop aan de gang: “Leerlingen uit 44 gemeenten komen bij ons les volgen”

(foto ELD) © Picasa
Eddy Lippens
Eddy Lippens Medewerker KW

Het GO!-onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap besloot in oktober 2021 om Bassischool De Polyglot, door de blijvende groei van het aantal leerlingen, met extra klaslokalen voor de kleuterafdeling en het lager uit te breiden. Maar ook aan het onderwijs op zich wordt gewerkt.

Er werd gestart met de werken in maart. “In september 2025 zouden we onze intrek willen nemen in de nieuwe lokalen”, vertelt directrice Marijke Desmet (49). “Samen met vier architecten kwamen we tot een plan waar de derde kleuterklas op de beneden- en het eerste leerjaar op de eerste verdieping hun intrek zullen kunnen nemen. We wilden zo weinig mogelijk aan de groene ruimte komen wat nu tijdelijk voor wat organisatorische ongemakken zorgt.”

“Maar daar krijgen we iets moois voor in de plaats. De containerklassen, waarin nu drie klassen zijn ondergebracht, verdwijnen. Deze zijn al enkele keren gerenoveerd. Ook het lokaal dat we huren boven de sportzaal en waar het derde leerjaar nu in huist, zal niet meer gebruikt moeten worden. De drie eerste leerjaarklassen, goed voor 60 leerlingen, gaan we met een flexibele klasorganisatie innovatief onderwijzen. Dit is nieuw.”

Sterk taalbeleid

“We hebben leerlingen uit in totaal 44 verschillende gemeenten. Er komen er zelfs vanuit Frankrijk. Het gros komt uit Wallonië naar onze faciliteitengemeente. We zullen het volgend schooljaar afsluiten met liefst 517 leerlingen. We bieden een heel sterk taalbeleid aan. Dat werp zijn vruchten af en de mond-tot-mondreclame doet zijn werk. We zijn een Nederlandstalige school waar dus alle lessen in het Nederlands plaatsvinden.”

“Voor de Nederlandstalige leerlingen is er Franse les vanaf het derde leerjaar. Voor Franstaligen is het belangrijk dat ze op zo vroeg mogelijke leeftijd (2,5 jaar) al naar onze school komen. Dan gaat het heel vlot. Als ze pas instappen vanaf het eerste leerjaar wordt het een ander verhaal. We hebben leerlingen uit bijvoorbeeld Doornik en Kain. Ook een crèche is hier naast de school gevestigd. We werken sinds twee jaar met digitale aanmeldingen. We tellen 15 klassen lager onderwijs, 8 kleuterklassen en 2 kleuterklassen in Helkijn.”

“Door de werken kunnen we moeilijk aan de refter en is er een tent geplaatst die als afdak dient”, aldus de directrice. “In het nieuwe gebouw zal ook een vergaderzaal zijn. We bouwen in twee fases. Hopelijk hebben we tegen de winter een afdak onder de grote luifel. De gehuurde tent staat hier immers al een jaar.”

Niet alleen fysiek wordt er gebouwd, ook aan het eigenlijke onderwijs wordt constant gewerkt. “We werken samen met ouders en nabije partners die ons ondersteunen en begeleiden en samen met ons het leertraject vorm geven. We willen in onze school de vinger aan de pols houden inzake maatschappelijke veranderingen en evoluties en daarop gericht inspelen.”

Innovatie

“Pedagogische en didactische innovatie en flexibiliteit realiseren is voor ons belangrijk. We veranderen om te verbeteren om op die manier zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de verschillende onderwijsbehoeften van al onze leerlingen. Samen met directie en leerkrachten waken we erover dat elk kind zich goed voelt op de school. Elk kind wordt gedurende de hele schoolloopbaan in kleuter- en basisschool opgevolgd.”

“Op deze manier kunnen wij eventuele kinderen die afhaken terug op het goede spoor helpen door middel van remediërende leerstof. Leerlingen met leerstoornissen zoals dyslexie, dyscalculie, dysorthografie, ADHD, autisme enz. … verdienen extra aandacht. Samen met de klasleerkracht (die nog steeds de spilfiguur blijft bij de educatie van het kind), het CLB en eventueel externen worden er afspraken gemaakt om kinderen met leerstoornissen beter te kunnen begeleiden.”

“Wij zijn de contactpersonen voor ouders en externen en begeleiden o.a. het organiseren van MDO’s (multidisciplinair overleg met ouders, CLB-medewerkers, logopedisten, medewerkers van revalidatiecentra, sym-begeleiders enz. …) Wij hebben wekelijks een zorgoverleg met de directie en de zorgleerkrachten per graad”, rondt directrice Marijke Desmet de duiding van de school af.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier