“Vooruitgang van zorgenkindjes schenkt ons enorme voldoening”: Viertorre investeert in nieuwe kleuterklas Buitengewoon Onderwijs

Rechtstaand Els Boey (directeur), Isabel Maertens (kleuterleidster T2) en Mieke Pilet (kleuterleidster T3/9), zittend Liesbeth Allossery (orthopedagoog) en Nathalie Solard (beleidsondersteuner). © MVO
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

In de vestiging Viertorre van MPI Westhoek-Koksijde werd de kleuterafdeling helemaal vernieuwd. De school wil hele jonge kinderen kansen geven om zich in het Buitengewoon Onderwijs te ontplooien in een stimulerende omgeving.

De voorbije jaren hebben er zich heel wat veranderingen voorgedaan in het onderwijs. Het M-decreet dat een aantal jaren geleden werd ingevoerd, zette de poort open naar een meer inclusief onderwijs, met de bedoeling om meer leerlingen in het reguliere onderwijs te houden en minder leerlingen te laten doorstromen naar het buitengewoon onderwijs. Maar door de groeiende vraag om ondersteuning van zowel een leerling met een zorgbehoefte als van de begeleidende leerkracht sneller en efficiënter op maat te organiseren, werd het M-decreet vervangen door een begeleidingsdecreet voor zorgnoden.

Kleine groepen

Voor MPI-Westhoek veranderde er nog meer. De school bestaat uit twee entiteiten, GO! internaat MPI (Medisch-Pedagogisch Instituut) en IPO (Internaat met Permanente Openstelling) Westhoek Koksijde. Sinds de start van het schooljaar in september 2023 maakten deze internaten een transitie van Onderwijs naar Welzijn.

“We proberen ook nauw samen te werken met de ouders” – Els Boey, directeur GO! BuO Westhoek

Els Boey, directeur GO! BuO Westhoek, bezocht een aantal scholen met een innovatieve vorm van onderwijs om inspiratie op te doen voor de vernieuwing van de kleuterafdeling. Het uitgangspunt: wat maakt een klas ‘buitengewoon’. Els vat het samen: “Kleine klasgroepen, een prikkelarme omgeving, visualisaties op maat, basisrust, paramedische ondersteuning, taalstimulering en voldoende bewegingsruimte. In een eerste innovatieve fase werd beslist dat de klas een schuifraam moest hebben. In september zijn we begonnen in de nieuwe kleuterklas, met één klas voor drie typologieën voor kleuters met een mentale beperking. We zijn gestart in september 2023 voor de kleuters type 2. De klas ernaast is kleuterklas type 3 – emotionele problematiek – en type 9, autismespectrum. We beperken de klasgroepen tot maximaal 6 kinderen om een zo hoog mogelijke kwaliteit te garanderen.”

Geen leerplan

Directeur Els benadrukt de innovatieve elementen: “Alles is verrolbaar, we willen niet vasthouden aan de vaste structuur van een kleuterklas. Als we de ramen open zetten, kunnen we coöperatief werken. Dankzij Scholengroep Inspira konden we een enorme investering realiseren in de infrastructuur. Zelf hebben we vanuit het beleid geïnvesteerd in uren met de permanente aanwezigheid van een verpleegster en logo/kine, die samen paramedische ondersteuning bieden. We proberen ook nauw samen te werken met de ouders. Het is nooit makkelijk voor de ouders om de beslissing te nemen dat hun kind best naar een school buitengewoon onderwijs gaat. Zoiets hakt erin als we het hen vertellen.”

“We streven ontwikkelingsdoelstellingen na op basis van de individuele noden van het kind, geen leerplan. Het klasje is dan ook volzet met 6 leerlingen. We willen kwaliteit bieden en onze kleuterleidsters met zo’n 20 jaar ervaring worden ondersteund door een orthopedagoog. We hebben een aantal professionals uitgenodigd om ons innovatieve project voor te stellen: Centra Leerlingenbegeleiding, scholen en scholengroepen uit Koksijde en de ruime regio en revalidatiecentra. Want we zijn trots op wat we hebben, en we hopen dat de drempel van de doorverwijzing wordt doorbroken!”

Wereld van verschil

Ook kleuterleidsters Mieke en Isabel reageren enthousiast. “Wat je terugkrijgt van zorgenkindjes schenkt ons enorme voldoening. De vooruitgang die ze boeken, zij het soms in hele kleine stapjes, maakt een wereld van verschil, voor henzelf en voor het gezin. Ouders worden soms depressief wanneer ze denken dat alle inspanningen geen resultaat opleveren. Dat verandert compleet wanneer ze merken dat hun kind rustiger wordt, geen huilbuien meer heeft, weer graag naar school gaat, zich goed voelt in onze huiselijke sfeer,… Zo hadden we een kind dat aanvankelijk nooit sprak tegen ons, maar met Nieuwjaar apetrots de nieuwjaarsbrief kon voorlezen!”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier