VMS in Roeselare presenteert uniek keuzevak waarbij leerlingen burgerschap tonen

Bij de VMS als GPS tekenden volgende partners present: VMS-directeur Annelies Cloet, gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu, coördinator Virginie Buyse, VMS-directeur Nele Goethals, VMS-directeur Dries Vandergunst, Mieke Vandendriessche van de Passchhoeve en zittend leerlingen Marith Van Cauwenberghe en Luna Doom. (foto Stefaan Beel) © STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Peter Soete

De VMS, een Roeselaarse ASO-school, pakt dit schooljaar uit met een uniek project. Leerlingen van het vijfde jaar kunnen wel een heel speciaal seminarie-uur kiezen. En de provincie West-Vlaanderen gelooft rotsvast in dit project want via het flankerend onderwijsbeleid komt er een steun van 20.000 euro.

Onze ASO-leerlingen krijgen al een stevige theoretische basis mee in hun studies”, begint VMS-directeur Nele Goethals. “Maar we stellen vast dat ze nood hebben aan en deugd hebben van de ontwikkeling van hun ‘soft skills’: hun eigen talenten herkennen en ontdekken, communicatieve vaardigheden ontwikkelen en burgerschap opnemen. We bieden dit al aan tijdens onze Awareness Day eind oktober maar de idee groeide om dit op een permanente basis in het lesprogramma te stoppen. Virginie Buyse is de coördinator van dit project.”

“De VMS als GPS of Groeien als Persoon in de Samenleving loopt inderdaad een volledig schooljaar als een keuzevak in het seminarie-uur van onze vijfdejaars”, neemt Virginie Buyse over. “Van de 90 vijfdejaars zijn er dertien leerlingen die ‘de VMS als GPS’ hebben gekozen. In het eerste trimester krijgen ze een zelf ontwikkelde cursus over alles wat met emotionele intelligentie te maken heeft met vragen waarbij de leerling moet stilstaan bij zijn of haar eigen ontwikkeling. In een tweede deel van de cursus denken ze na over thema’s die leven in onze maatschappij zoals migratie of jeugdwerk om er een paar te noemen. Tegen het einde van het trimester moeten ze beslist hebben bij welke organisatie ze in het tweede trimester twintig uren vrijwilligerswerk zullen uitvoeren. In het derde trimester komen de leerlingen tijdens dat seminarie-uur opnieuw naar school en volgt de reflectie en de evaluatie. Neen, er staan geen toetsen of examens gepland voor dit vak maar we verwachten veel inzet van onze leerlingen die moeten bereid zijn om aan zichzelf en een stukje aan een betere wereld te werken.”

Enthousiaste partners

De VMS werkt voor dit project samen met een twaalftal partners zoals met dienstencentrum Ten Elsberge waar er stoepbezoeken of buurtonderzoeken kunnen gedaan worden, met KVG West-Vlaanderen waar met kinderen met ASS kan worden gewerkt of met zorgboerderij De Passchhoeve waar men mensen met een beperking begeleidt in een dagbesteding. “Wij waren onmiddellijk enthousiast toen de VMS partners zocht voor dit keuzevak op school”, zegt Mieke Vandendriessche van De Passchhoeve. “Het is leuk voor de mensen die bij ons komen dat ze eens werken met nieuwe gezichten en voor de leerlingen zal het de ogen openen en hen leren dat persoonlijk contact, werken en omgaan met mensen in de praktijk zeer verrijkend kan zijn en een mooie aanvulling op hun theoretische ASO-opleiding.”

West-Vlaams gedeputeerde van Onderwijs Sabien Lahaye-Battheu luisterde met grote bewondering naar de verklaring van Marith Van Cauwenberghe en Luna Doom, twee leerlingen die dit seminarie-uur hebben gekozen. “De VMS als GPS is een project met de juiste ingesteldheid”, besluit de gedeputeerde. “De jongeren leren verder kijken dan hun eigen wereld en dat is een absolute meerwaarde. De VMS is de enige school in Roeselare en misschien zelfs wel in Vlaanderen die dit aanbiedt. Daarom verdient dit project zeker een financiële ondersteuning van 20.000 euro.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier