Studenten van Vives helpen leerlingen van basisschool de Wijzer in Aarsele om hun ruzies bij te leggen

Redactie KW

Basisschool de Wijzer in Aarsele diende vorig jaar een aanvraag voor een bachelorproject in rond conflict oplossende werken bij hogeschool Vives in Kortrijk. Een project dat uiteindelijk toegewezen werd aan een groep van acht bachelorstudenten uit de richting sociaal agogisch werk en onderwijs.

De afgelopen acht weken gingen Elodie Vincent, Ellora Safi, Emma De Wulf, Marthe Vindevogel, Stephanie Lams, Yana Marinx, Jamina Igodt en Charlotte De Coker dan ook vol enthousiasme aan de slag met het thema “herstelgericht en conflictoplossend werken”.

De eerste twee weken werkte de studenten een voornamelijk theoretisch traject af waarbij men de tijd nam om een grondige observatie te doen van de dagelijkse werking van de school, er werd geluisterd, gekeken en alles nauwgezet in kaart werd gebracht. Info waarmee ze doorheen de weken aan de slag gingen in een praktische uitwerking binnen de schoolomgeving van De Wijzer.

Herstelmuur

“Een van de dingen die we graag wilden aangepakt zien, waren conflictsituaties tussen leerlingen. Ruzies ontstaan namelijk meestal tijdens de speeltijden maar worden vaak meegenomen naar het klaslokaal. Daar moeten leerkrachten eerst de verstandhouding terug herstellen alvorens de effectieve lessen aan te kunnen vatten.

Om dit op te lossen ontwikkelden de studenten een methode met vijf eenvoudige stappen die kinderen aanzet zelf een conflict op te lossen. Om alles wat officieel te maken stelden ze een contract met begeleidende bladwijzer op dat de leerlingen na de nodige duiding voor akkoord dienen te handtekenen door een afdruk van hun hand te maken op de ‘herstelmuur ‘.

Caravan als stille ruimte

“Het klinkt misschien wat raar maar op één of andere manier hebben ze hier een beetje de rol van de inspectie op zich genomen. Waar wij als leerkrachten soms te veel ingebakken zitten in het systeem en iedereen zijn plaats kent binnen de werking van de school hebben de studenten alles met een verse kijk bekeken. Sommige dingen lagen gewoon onder onze neus zonder dat we het zelf beseften”, vertelt Directeur Luc Alvoet die lovend is over de inzet en het werk dat de acht studenten onder begeleiding van hun mentor Gerda Geens de afgelopen periode hebben gepresteerd.

“De gedrevenheid van de studenten die mekaar vooraf nauwelijks kenden, gezien elk uit verschillende afstudeerrichtingen kwamen, was enorm en hartverwarmend. Zo schrok ik een paar dagen geleden toen ik ‘s morgens om 5.30 uur niet de eerste aanwezig op school bleek te zijn.”

“De studenten die een oude caravan vanop het schoolplein verhuisden naar de tuin hadden beslist er eens vroeg aan te beginnen en waren op dat uur al druk in de weer met verfborstels en laminaat om de caravan om te toveren tot een prachtige stille ruimte. “

Handboek

Ook de studenten zelf waren blij met het vertrouwen dat ze kregen in basisschool De Wijzer. “Door corona hebben we veel online les moeten volgen, zelfs de eerste contacten rond dit groepswerk verliepen online. Het moment echter dat we naar hier mochten komen om alles praktisch uit te werken was onze band onmiddellijk veel sterker en hechter.”

“Ook het feit dat we hier elke dag mochten komen en het vertrouwen kregen van de school om in de praktijk alles uit te werken en ons niet te moeten beperken tot een theoretische bachelorproef is een groot geschenk. Die sfeer en de gegeven waardering maakte dat we dan al eens met plezier om 4.00 uur ’s ochtends in Kortrijk vertrokken of doorwerkte tot 20.00 uur”, vertellen Elodie Vincent en Marthe Vindevogel.

Naast de praktische uitwerkingen die de acht dames de afgelopen acht weken realiseerden, laten ze ook een handboek achter in de school. Een theoretisch gedeelte met nog een ruim aantal tips en tricks die ze wegens tijdsgebrek zelf niet praktisch hebben kunnen uitwerken tijdens hun aanwezigheid op school, maar waar de school de komende jaren ongetwijfeld zelf nog actief mee aan de slag zal gaan.

(VM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier