6.000 KSO-leerlingen trekken met kleurrijke stoet door Oostende
Op vrijdag 1 maart trokken zo’n 6.000 leerlingen en leerkrachten uit een 21-tal verschillende scholen van het kunst secundair onderwijs (KSO) in Vlaanderen en Brussel naar Oostende voor de Dag van het KSO. Oostende, de stad van James Ensor, bekend om zijn rijke en eigenzinnige kunstgeschiedenis, vormde het ideale decor voor deze dag.
Terwijl de leerlingen uit de verschillende provincies per trein of bus arriveerden, werd reeds duidelijk dat het kunstonderwijs heel divers is. Het jonge geweld nam het podium in op het Zeeheldenplein met een wrap song, flash mob en een zelf geschreven manifest. Van daaruit trok een kleurrijke parade op gang richting KAAP, waar er naast de verschillende muziekoptredens, ook een heus Ensorlied gezongen werd. De stoet keerde in de namiddag terug naar het Zeeheldenplein voor een wervelend slotmoment met een DJ-set, levend canvas, videobeelden, interviews, dan en zangkoor.
Het overkoepelende thema van James Ensor, maar iedere school had de vrijheid genomen om het thema op hun eigen manier in te vullen. Sommigen speelden muziek, anderen hadden vlaggen gemaakt en de leerlingen van het Ensorinstituut in Oostende ontwierpen hun eigen kostuums. “Het is het Ensorjaar, dus hebben we onze eigen kostuums ontworpen. Alles van de badpakjes tot de herenhoeden hebben we zelf gemaakt. Zo lijkt het net of wij uit Ensors werk ‘De Baden van Oostende’ zijn gestapt. Het was zo’n leuke dag!” juichen de leerlingen van Ensorinstituut.
Ook de studenten van het Sint-Lucas in Antwerpen verdiepten zich het hele jaar in kunst en cultuur. “In kunstgeschiedenis hebben we heel wat bijgeleerd over Ensor, maar ook andere grote artiesten. We hopen dat we met onze hele klas nog eens naar het museum kunnen gaan binnenkort”, zeggen enkele studenten van het Sint-Lucas.
Kunstgroep
De Dag van het KSO is een initiatief van de kunstgroep, een overkoepelende contactgroep van alle Vlaamse KSO-scholen, belangen verdedigers van het KSO en domein Kunst en Creatie in Vlaanderen en Brussel. Met dit evenement willen de scholen de aandacht vestigen op het belang en de relevantie van het kunst secundair onderwijs. Het kunstonderwijs scherpt niet alleen de artistieke vaardigheden van de leerlingen aan, maar ook hun kritisch en probleemoplossend denken.
Tegelijkertijd werd het Memorandum voorgesteld waar de KSO-scholen over de koepels heen aan samengewerkt hebben in een positieve sfeer en met een open blik naar de toekomst. Op die manier wil de kunstgroep de kwaliteit en de specificatie van het kunstonderwijs op de kaart zetten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier