101 Dalmatiërs in carnavalstoet: De Leerplaneet uit Adinkerke trekt met bijzonder thema de aandacht

Van links naar rechts bovenaan Elena Guéry, Eliander Guéry (twee leerlingen Leerplaneet) - onderaan: Sophie Lecornez, Jonathan Guéry (de twee ouders van de kinderen en van de vriendenkring), Tessy Vanden Bussche en Anja De Ruyck (kleuterjuf), Léonie Zoete (zorg- en turnjuf kleuters). © MVO
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Elk jaar neemt gemeenteschool De Leerplaneet Adinkerke deel aan de grote carnavalstoet in De Panne. Ook dit jaar is dit het geval, op zondag 24 maart om 14 uur. Daaraan gaat heel wat voorbereiding vooraf, en dat geldt ook voor Carnaval De Panne vzw, de organisator van deze publiekstrekker.

Léonie Zoete, zorg- en turnjuf bij de kleuters, is een van de drijvende krachten. “De voorbije jaren kwamen er al diverse thema’s aan bod. Zo kozen we onder meer voor het thema Bouwvakkers, als knipoog naar de werken voor de nieuwbouw van onze school, die toen volop aan de gang waren. Dit jaar is het thema De 101 Dalmatiërs, een idee van juf Julie van het vierde leerjaar. Samen met kleuterjuffen Anja en Tessy hebben wij binnen de werkgroep het thema uitgewerkt.”

Bevlekte t-shirts

“We spoten zwarte vlekken op T-shirts, maakten hondenhalskettingen, kochten hondenoortjes en -staartjes aan, we hebben vele uren gespendeerd aan de versiering van de kar, gingen op zoek naar sponsors, … Bij zo’n organisatie komt heel wat kijken! Gelukkig konden we ook rekenen op een heleboel enthousiaste ouders en grootouders. Alles gebeurde buiten de schooluren, de weken die aan het evenement voorafgaan, zijn een hele drukke periode. We doen dit met liefde voor de 65 kinderen en ouders die zich inschreven om deel te nemen met onze school. De dag van de carnavalstoet is één groot feest en het is hartverwarmend om een glimlach te zien op al die kindergezichten. Maar ook wij, de deelnemende leerkrachten, vinden het erg fijn om feest te vieren en het kind even in ons los te laten. We willen graag Luc van Ghelluwe bedanken om ons zijn kar en zijn loods ter beschikking te stellen. Als het een beetje meezit, dan zijn we op 24 maart misschien wel met 101 Dalmatiërs in de stoet!”

Veel kosten

De organisatie van de stoet is in handen van Carnaval De Panne. De vzw bestaat uit voorzitter Dieter Devos, ondervoorzitter Roland Donckers, penningmeester Myriam Velle en secretaris Gregory Velle. “Op de dag van de stoet kan onze vzw rekenen op de helpende handen van de Orde van de Beren, carnavalsvereniging Kort en Goed en enkele losse vrijwilligers”, zegt Dieter Devos.

“Ook de leerkrachten vinden het fijn om het kind even in zich los te laten” – Juf Léonie Zoete

“Aan zo’n stoet zijn heel wat kosten verbonden zoals Unisono – het vroegere Sabam – wat een flinke hap uit het budget neemt, een zware verzekering voor deelnemers en medewerkers en de startgelden voor de deelnemende groepen. Gelukkig krijgen we financiële en logistieke steun van de gemeente De Panne. Ook de organisatie is niet te onderschatten. Zo is er het veiligheidsoverleg met de gemeentelijke diensten, Visit De Panne, de politie, het Rode Kruis en De Lijn. In dit overleg wordt het parcours vastgelegd en gekeken naar mogelijke hinderlijke punten door wegenwerken. We willen ook de veiligheid van de deelnemers en toeschouwers garanderen. Zo lopen er naast iedere deelnemende groep enkele vrijwilligers mee om omstaanders weg te houden van de praalwagen zodat niemand, al is het door een snoepje op te rapen, onder een wagen belandt. De straten moeten parkeer- en verkeersvrij worden gehouden, hekken voorzien op bepaalde plaatsen, sanitaire voorziening aan de start, een tribune voor genodigden…”

“Met De Lijn zijn er afspraken omdat we twee keer de tramsporen moeten kruisen en de praalwagens niet hoger mogen zijn dan 4 meter door de elektriciteitskabels boven de tramlijn. Het Rode Kruis kan op drie plaatsen op het parcours een dienstwagen plaatsen om, indien nodig, de eerste zorgen toe te kunnen dienen. Net zoals vorig jaar mag er, dankzij de goedkeuring van het bestuur, opnieuw confetti en snoep gegooid worden in de straten. In vele andere stoeten wordt dit verboden. Enkel op de Zeedijk is het verboden omdat diezelfde dag, zoals vorig jaar, de Eneco Clean Beach Cup doorgaat. Vorig jaar werd daar op de dag van de carnavalsstoet niet één vlokje confetti of snoep gegooid. We zijn de deelnemers nog steeds enorm dankbaar voor het respect en de discipline.”

Reclamekaravaan

Naast de Leerplaneet zet dit jaar een 30-tal groepen uit De Panne, Koksijde, Oostduinkerke, Nieuwpoort, Lombardsijde, Gullegem, Roeselare, Oostende, Maldegem, Aartrijke, Aalst, Limburg en zelfs uit Nederland hun beste carnavalsbeentje voor om er een prachtige stoet van te maken. “Er is zelfs iemand die om 3 uur ’s nachts vertrekt om aan te komen rond 10 uur”, zegt Dieter. “We zijn ook fier dat we de plaatselijke handelaars stilletjes aan wakker krijgen om voor de stoet een reclamekaravaan te vormen waarbij ze gratis reclame kunnen maken voor hun onderneming. Het enige wat we vragen is dat ze wat snoep en/of gadgets voorzien om uit te gooien naar de toeschouwers. Vanuit onze vzw willen we het gemeentebestuur en de vele vrijwilligers bedanken want samen bieden ze ons de mogelijkheid om ieder jaar opnieuw een van de mooiste carnavalstoeten van de Westkust te organiseren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier