Scholen strijden om kleuters

De kinderen van de peuterklas van De Wijzer, met directeur Geert Vermeulen, juf Caroline Corneillie en stagair Jolien Huyghebaert. (Foto TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

De Westhoek scoort goed wat kleuterparticipatie betreft. In Mesen, Vleteren en Zonnebeke is die zelfs 100 %. “Als je met twee scholen in dezelfde kleine vijver vist, moet je wel aandacht hebben voor kleuterparticipatie”, zegt directeur Geert Vermeulen van VBS De Wijzer in Zonnebeke.

Dit artikel maakt deel uit van ons ‘Dossier Kleuters Naar School’.

In Zonnebeke was het aantal kleuters dat in het schooljaar 2016-2017 voldoende halve dagen naar school gaat maar liefst 100 %. “Onze cijfers zitten inderdaad heel goed”, zegt directeur Geert Vermeulen van VBS De Wijzer. “Als er al eens een kleuter de norm niet haalt, is dat meestal omdat het laat is ingestapt. Als je pas vanaf 6 maart naar school gaat is het inderdaad moeilijk om die honderd halve dagen te halen.”

Twee scholen

De directeur haalt meteen ook enkele mogelijke verklaringen aan voor de sterke kleuterparticipatie. “Onze inschrijvingspolitiek zal daarin wel een factor zijn”, zegt hij. “In Zonnebeke zijn er twee scholen: wijzelf en de collega’s van het gemeentelijk onderwijs. Met tweeën vissen we dezelfde vijver leeg, waardoor zowel door ons als door de gemeenteschool extra inspanningen gedaan worden om kleuters in te schrijven. We zijn dan ook redelijk goed op de hoogte hoeveel kleuters er in het dorp zijn, welke in aanmerking komen om bij ons te komen en waar ze uiteindelijk ingeschreven zijn. Ik kan me voorstellen dat zoiets in een stedelijk gebied veel moeilijker is. Daar weet men vaak niet waar de kinderen zijn.”

“Als er al eens een kleuter de norm niet haalt, dan is dat meestal omdat het laat is ingestapt”

De jacht op de kleuters is dan ook een prioriteit voor de scholen in Zonnebeke. “Vroeger kregen we lijsten van het gemeentebestuur van alle gezinnen die kinderen hebben die in aanmerking komen om in te stappen in de kleuterklas, maar dat gebeurt nu niet meer. Nu proberen we de kleuters op te sporen door aan onze oudergroep te vragen of ze mensen in hun buurt kennen die kleuters hebben. Ook via broers en zussen kunnen we veel kleuters inschrijven. We houden dus goed onze ogen en oren open en via allerlei kleine kanalen krijgen we uiteindelijk een goed beeld van het aantal kleuters dat op de juiste leeftijd gekomen zijn. Bovendien geeft de gemeente de lijsten van kleuters in de gemeente niet meer, maar zeggen ze wel hoeveel kinderen er in aanmerking komen om naar de kleuterklas te komen. Op basis van dat aantal mogen wij vervolgens aan de gemeente een vast aantal brieven geven, met postzegel, die dan door de gemeentediensten naar de ouders in kwestie gestuurd worden. Zo wordt de privacy geschonden. Anderzijds kunnen we op die manier niet kort op de bal spelen als een ouder beslist om zijn of haar kleuter niet naar school te sturen. Ook de opendeurdagen zijn heel belangrijk om ouders over te streep te trekken om hun kinderen in te schrijven bij ons.”

Ouders motiveren

“In het schoolbeleid vinden we de kleuterparticipatie ook heel belangrijk. We houden goed bij of de kleuters veel of weinig naar school komen. Als er een kleuter veel afwezig is, zijn we daarvan vlug op de hoogte en weten we ook vaak snel waarom het kindje al zoveel halve dagen gemist heeft. In dergelijke gevallen doen we een inspanning om de ouders te motiveren om hun kleuters naar school te brengen, maar doorgaans kost ons dat weinig moeite. Je mag gerust zeggen dat kleuters naar school brengen een automatisme geworden is. Bovendien zijn de kleuters nog op een leeftijd dat ze graag naar school komen.”