“Geruststellende resultaten”

Hans Vandebroucke. (Foto TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

De CLB’s volgens de aanwezigheid van kleuter op school in de Westhoek van nabij op, maar de cijfers zijn zo goed dat het geen prioriteit meer is.

Dit artikel maakt deel uit van ons ‘Dossier Kleuters Naar School’.

“Een jaar of vijf terug deden we zelf al een onderzoek naar kleuterparticipatie in de ruime regio van Ieper”, vertelt directeur Hans Vandenbroucke van Vrij CLB Ieper. “Ook toen bleken die cijfers heel goed te zijn. In sommige gemeenten was er zelfs een totale participatie. Dat waren zulke geruststellende resultaten dat we beslisten om kleuterparticipatie niet langer als permanente prioriteit te beschouwen.”

Geen wachtlijsten

“Een belangrijke verklaring voor de hoge kleuterparticipatie in de Westhoek is dat de meeste scholen geen leerlingen te veel hebben. Er zijn ook geen wachtlijsten of kamperende ouders. In de meeste gemeenten, behalve misschien Houthulst, zijn de geboortecijfers stabiel of zelfs licht dalend. In zo’n geval telt elke kleuter voor een school. De scholen leveren dan ook veel werk om zo veel mogelijk kleuters te kunnen inschrijven. Er is ook regelmatig contact met de ouders waardoor de afstand met de kleuterjuffen veel kleiner wordt. De meeste scholen hebben zicht op waar de kleuters zitten en hoe ze gecontacteerd kunnen worden. En als er dan eens een kleuter twee of drie dagen afwezig is, dan spelen de scholen kort op de bal. Dat is in kleine dorpen beheersbaar voor scholen, maar veel moeilijker in scholen in de grote steden, waar je als het ware getto’s hebt waar men bijna in kunt verdwijnen.”

“Niet-participatie kan wijzen op problematiek zoals kansarmoede of verslaving”

“Het behoort tot de kerntaken van de CLB’s om de kleuterparticipatie op te volgen en initiatieven te nemen om die te bevorderen, maar aangezien we in de Westhoek al op zo’n hoog cijfer zitten voeren wij daarrond geen campagne. Let wel: individuele gezinnen die tijdelijk uitvallen komen wel snel in ons vizier. De scholen signaleren dat, waarop wij op een niet-bedreigende manier contact opnemen met die gezinnen om te kijken wat er schort. Niet-participatie kan immers wijzen op een serieuze achterliggende problematiek zoals kansarmoede, verslaving, alcoholisme… Dan proberen wij te zoeken naar oplossingen voor die mensen.”

Uit principe

“Daarnaast heb je ouders die uit principe hun kleuters niet naar school sturen. Deze kleuters zijn niet opgenomen in de cijfers omdat ze niet ingeschreven worden in school. Maar ook dat komt niet veel voor in de Westhoek omdat het in de kleinere gemeenschappen moeilijk is om in de anonimiteit te blijven. Zoiets wordt dan opgemerkt door een kleuterjuf of door Kind en Gezin en dan komt er toch vroeg of laat iemand op de deur kloppen. Er is een kleine groep ouders die hun kinderen niet kunnen loslaten. Ik heb het zelf nog meegemaakt en soms wijst dat op een psychische problematiek bij de moeder. Ook de kinderen die thuisonderwijs volgen zijn niet opgenomen in de cijfers, maar in de praktijk komt dat ook niet veel voor in onze regio, zeker niet bij kleuters. Op zich is daar ook geen probleem mee, als de kinderen maar voldoen aan de eindtermen.”