In Kuurne is de eerste schooldag er een wel heel speciale. De nieuwe school genaamd ‘Nest’ opende en geldt als het toonbeeld van de school van de toekomst. Er zijn 245 leerlingen ingeschreven in de gemeentelijke bassischool, die zowel kleuter- als lager onderwijs aanbiedt. “Het dossier sleepte lang aan, maar we zijn heel blij met de school.”, zegt directeur Phillip Vertriest.
Het nieuwe schooljaar begint in Kuurne voor 245 leerlingen en 33 leerkrachten in een volledig nieuwe omgeving. De scholen Pienter en Wijzer smelten namelijk sinds dit schooljaar samen in de nieuwe gemeenteschool genaamd ‘Nest’. Voor de school Pienter was dit hard nodig, aangezien de lessen daar al jarenlang in tijdelijke containers werden gegeven.
Kind en natuur
De nieuwe school, gelegen op een terrein van 10.000 vierkante meter dicht bij de renbaan, heeft veel groen en aandacht voor ontspanning. De bouw kostte ongeveer 8 miljoen euro, waarvan 5 miljoen werd gefinancierd door de Vlaamse Overheid en 3 miljoen door Kuurne. Het architectenbureau B2Ai werkte hiervoor samen met Alheembouw.
Het resultaat is deels gefinancierd door de Gemeente Kuurne. Bepaalde stukken van het gebouw zullen gedeeld worden. De nagelnieuwe sporthal bijvoorbeeld zal na 18 uur gebruikt worden voor onder andere volleybaltrainingen. Het dossier sleepte wel lang aan: “Al in 2010 startten we het dossier op”, zegt directeur Phillip Vertriest. “Dat bleef lang aanslepen. Ik was al directeur in Kuurne, maar trok in 2015 weg met mijn vrouw naar Nicaragua om er zelf een school op te bouwen. Nu ben ik terug en ben ik heel blij om directeur te zijn van deze mooie nieuwe school.”
Ontwerp
“Deze omgeving was voordien volledig verhard”, zegt Julie Vermoortel, een van de architecten die meewerkte aan het ontwerp. “We wilden hier een groene omgeving creëren en dus gaan ontharden. Het contact tussen het kind en de natuur herstellen, dat is ons doel. Dat zie je ook terug in de buitenklas aan de speelplaats, de glijbaan en de vele natuurlijke materialen die gebruikt zijn. Het is ook leuk dat we naast de paardenrenbaan gelegen zijn. We hebben daar ook enkele verwijzingen naar gedaan in het ontwerp.”
Het nieuwe schoolgebouw is verder ontworpen met aandacht voor verkeersveiligheid, zichtbaarheid en integratie in het landschap. Het kruisvormige ontwerp creëert buitenruimtes die aansluiten op de verschillende binnenprogramma’s en biedt een balans tussen interieur en exterieur. Het plan is flexibel, modulair en opgedeeld in drie zones waardoor een heldere leeromgeving wordt geboden voor kinderen van verschillende leeftijden. De architectuur is strak, hedendaags en gemaakt van duurzame materialen, met een huiselijke uitstraling die de school als een tweede thuis laat aanvoelen. Vandaar ook de naam ‘Nest’.
Zo zijn er vier nesten: peuter en eerste kleuter, 2de en 3de kleuter, het eerste leerjaar tot en met het derde leerjaar en tot slot het vierde leerjaar tot en met het zesde leerjaar. Per nest heeft elk leerjaar z’n eigen klas die aansluit op een gezamenlijke ruimte. Het idee is dat de leerlingen die de leerstof tijdens de les al snappen naar die ruimte kunnen gaan om oefeningen te maken, te lezen, etc. Op die manier wordt het modulair leren dus geïmplementeerd.
School van de toekomst
“De middelen moeten er echt wel voor worden vrijgemaakt in het onderwijs.” -Julie Vermoortel, architecte
“Dit gebouw is een mooie referentie voor de zogenoemde school van de toekomst”, gaat Vermoortel verder. “We zijn dan ook heel trots op het eindresultaat. Dit is gemaakt voor de volgende honderd jaar. Het valt trouwens op dat de scholen die in de jaren 60 en 70 gebouwd zijn veel minder kwalitatief waren dan dergelijke moderne gebouwen. Er zijn nog heel wat noden in de schoolinfrastructuur in Vlaanderen. De inhaalslag is ingezet, maar die is nog niet volledig en mag zelfs nog versnellen. De middelen moeten er echt wel voor worden vrijgemaakt in het onderwijs.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier