Leerlingen zevende jaar Maricolen stellen pop-upwinkel voor: “Rode cijfers vermijden”

De leerlingen van het zevende jaar Modespecialisatie en Trendstudie samen met hun leraren en begeleiders. (foto PDV)
Redactie KW

Voor de laatstejaars van het secundair onderwijs zijn de zwaarste weken van het schooljaar aangebroken. Voor de leerlingen van het zevende jaar Modespecialisatie en Trendstudie van het Technisch Instituut Heilige Familie (Maricolen) is de examenperiode extra stresserend want deze week worden hun creatieve werken tentoongesteld en verkocht in een pop-upwinkel in de Academiestraat.

“Deze pop-up is meer dan alleen een winkelervaring voor deze leerlingen die straks afstuderen”, opent Annie Vanbasselaere, leerkracht mode en begeleider van het project. “Het is voor hen een uitgelezen leerervaring om in de praktijk te ervaren wat het betekent om een zelfstandige zaak op te starten. Wie de winkel in dit prachtige historische pand bezoekt, krijgt de kans om de creatieve resultaten van de leerlingen te bewonderen en aan te kopen. Op woensdagnamiddag en zaterdag organiseren de zeven laatstejaars ook workshops.”

Unieke stukken

“We zijn een schooljaar lang bezig geweest met dit project”, vertellen Loreta Paluca (19) en Ziggy Martis (19) uit Brugge. “We kregen als opdracht om acht kledingstukken te maken waarin we onze creativiteit en ons vakmanschap moesten bewijzen. We moesten ons houden aan enkele richtlijnen, maar we hebben ook eigen keuzes moeten maken. Eigenlijk mag je wel stellen dat alle stukken die we deze week verkopen redelijk uniek zijn.”

Zakgeld recupereren

“Er kwam heel wat bij kijken om deze pop-up op te starten”, vult Sara Callens (19) uit Kanegem aan. “Dankzij de medewerking van Stad Brugge kunnen we dit pand voor een week aan een redelijk schappelijke prijs huren. Ook de publiciteit voor het project was een hele klus, want het is de bedoeling om deze week zoveel mogelijk bezoekers over de vloer te krijgen. Wie langskomt verwelkomen we met een drankje en vertellen we met plezier hoe onze creaties tot stand kwamen. We hopen uiteraard enkele van onze unieke kledingstukken te verkopen, zodat we het zakgeld dat we investeerden kunnen recupereren. Ons project is ook maar echt geslaagd als we bewijzen dat we goede ondernemers zijn en het hele verhaal niet afsluiten met rode cijfers in de boekhouding”, besluit de leerlinge. (PDC)

De pop-upwinkel van het zevende jaar Modespecialisatie en Trendstudie in de Academiestraat 14 is van 3 tot 9 juni open van 10 tot 18.30 uur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier