In het VTI in Ieper zijn 11 leerlingen uit de richting STEM Wetenschappen Engineering zich volop aan het voorbereiden op de First LEGO League, een wedstrijd waarbij ze robots moeten programmeren om 15 missies uit te voeren. Opvallend: tussen de deelnemers bevinden zich twee meisjes. “Eindelijk kiezen ook jonge dames voor een technische richting.”
‘The First LEGO League’ is een wereldwijde techniekwedstrijd voor jongeren tussen de 11 en 14 jaar. In teams bouwen de deelnemers een LEGO-robot die ze bovendien programmeren voor een wedstrijdtafel waar ze 15 missies voorgeschoteld krijgen. Daarnaast gaan ze op zoek naar een technische oplossing voor een probleem waar we in de praktijk dagdagelijks mee te maken krijgen. En dit allemaal gekaderd binnen het jaarthema ‘onderwater’.
In West-Vlaanderen wordt de wedstrijd georganiseerd door Hogeschool VIVES. Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen zet mee zijn schouders onder het project om leerlingen via die weg warm te maken om te kiezen voor de broodnodige STEM-opleidingen en -beroepen. STEM staat voor science, technology, engineering en mathematics. De wedstrijd vindt plaats op 31 januari en ook een team uit Ieper neemt deel. In het VTI in Ieper zijn die zich daarop volop aan het voorbereiden.
Vier onderdelen
“Hoe dit is gestart? Het bedrijf Wienerberger uit Zonnebeke vroeg ons of we wilden deelnemen aan de Lego League”, zegt leerkracht Thomas Flamand. “Het bedrijf maakte een budget vrij om het project te sponsoren en ze vonden het een goed idee om het VTI bij dit alles te betrekken.”
De wedstrijd bestaat uit vier onderdelen. Een daarvan is het programmeren van de robots. “Die robot moet binnen 2,5 minuten zoveel mogelijk missies oplossen”, vertelt Thomas Flamand. “Elke missie is een aantal punten waard, maar de ene missie is al eenvoudiger dan de andere. De deelnemers staan zelf in voor het ontwerpen van hun robot. Ze moeten die zo efficiënt mogelijk maken, hij moet vooruit, achteruit, kunnen draaien, noem maar op.”
“Er komt heel wat denkwerk aan te pas en jongens en meisjes moeten vooral probleemoplossend denken. Ook belangrijk is dat ze kunnen aantonen hoe ze tot de robot zijn gekomen”, aldus leerkracht Thomas. “Om hun robot te maken moeten ze zo weinig mogelijk materiaal gebruiken. Het tuig moet passen in een kwartcirkel en het mag maar 30 cm hoog zijn.”
Onder water
Het onderwerp van deze wedstrijd is ‘onder water’. “De jongeren krijgen problemen voorgeschoteld die zich op en onder het water kunnen afspelen. Het zijn vragen waarmee wetenschappers en ingenieurs tegenwoordig mee te maken krijgen. Bijvoorbeeld: wat kunnen we doen tegen de Chinese Wolhandkrab? Die tast de biodiversiteit aan en maakt visnetten stuk. Misschien komt er in de Lego League een oplossing naar boven waarmee in de praktijk verder kan worden gewerkt.”
“Maar het is niet enkel bouwen en programmeren”, zegt Thomas. “Er is enerzijds de wedstrijd, maar het gaat ook over sportiviteit en samenwerken met elkaar. Zo’n dingen zijn heel belangrijk.” De deelnemers zijn afkomstig uit de STEM-richting 1ASW, de vroegere Industriële Wetenschappen. “Dit jaar begon die richting met 57 leerlingen, wat een absoluut record is. Het feit dat er 4 meisjes zijn ingeschreven, waarvan er 2 meedoen aan de wedstrijd, stemt ons heel tevreden”, klinkt het in het VTI. Ook LEGO-master Jan Lewyllie werkt mee aan het project.
Twee jongedames
De twee jongedames tussen al het mannelijk geweld zijn Vera Deramoudt (12) uit Dikkebus en Jasmien De Bels (12) uit Zonnebeke. “Ik koos voor deze richting omdat ik graag wetenschappen en wiskunde doe”, zegt Vera. “Ook een leerkracht motiveerde mij om voor deze richting te kiezen. Ik doe het wel graag, maar wat ik er later mee wil doen, weet ik nog niet. De LEGO-wedstrijd is interessant, vooral het deel programmeren.”
“Of het een probleem vormt dat we meisjes zijn? Ah, we zitten inderdaad tussen veel jongens, maar dat is niet echt een probleem. Sommige jongens ontvangen ons met open armen, anderen zijn wel wat afstandelijker”, aldus Jasmien.
“Ik kwam in contact met de LEGO League via hogeschool Vives”, zegt Fran Catteeuw van baksteenproducent Wienerberger. “Het concept kon mij wel bekoren. Zomaar sponsoren zag ik echter niet zitten. Wel wou ik een samenwerking aangaan met een school. Omdat we in het verleden al met het VTI in contact kwamen, vroeg ik Pieter (Roels, directeur van het VTI, nvdr). Hij was onmiddellijk enthousiast. Het is een project dat perfect past in technisch-wetenschappelijk onderwijs. Het laat jongeren proeven van het programmeren van werktuigen en dat is ook wat bij ons in het bedrijf vaak gebeurt. Ons volledig machinepark is gemoderniseerd en we werken veel met robots. Dergelijke techniekers blijven ook bij ons een knelpuntberoep, vooral mensen met PLC-kennis. Het zijn werknemers die het op de werkvloer moeten, het is geen bureaujob. We hebben mensen met hersenen en doeners. Ideaal bij ons zijn jongeren met een graduaatsdiploma.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier