Leerlingen Futura en kunstacademie werken samen voor uniek boek Lino: “Zo kunnen anderstaligen zich makkelijker in het Nederlands uitdrukken”

Zestig leerlingen uit het FUTURA secundair onderwijs in Menen sloegen, samen met de kunstacademie, de handen in elkaar. © CLL
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Nederlands leren lezen en spreken? Dat kan vanaf nu samen met Lino. Zestig leerlingen uit het FUTURA secundair onderwijs in Menen sloegen, samen met de kunstacademie, de handen in elkaar. Het resulteerde in een uniek boek, dat het voor anderstaligen eenvoudiger moet maken zich in het Nederlands uit te drukken.

Weinigen onder ons die hun eerste trip naar de bibliotheek niet zullen herinneren. Samen met de andere leerlingen uit de kleuterklas of het eerste leerjaar snuisteren tussen aangepaste boeken. Kartonnen pagina’s, eenvoudige tekeningen en zinnen die nooit verder raakten dan ‘Dit is Jan, Jan is blij’. Het maakte deel uit van ons leerprogramma en vormde de basis van wat volgen moest. “Stel je dan eens voor wat het is voor een anderstalige 15-jarige puber die voor het eerst zo’n boek in handen neemt?”

Geen alternatief

Isolde Dewyn, taalleerkracht binnen de muren van FUTURA, ging zo zelf aan het schrijven. “Die jongeren komen in België terecht, kennen onze taal noch cultuur en zouden dan bijna automatisch dergelijke boeken moeten gaan lezen. Erg stimulerend is het allemaal niet. Een echt alternatief was er niet, dus maakten we het zelf.”

“We schreven een boek met duidelijke, eenvoudige zinnen die een actueel verhaal vertellen”

Samen met 60 leerlingen ging de school aankloppen bij de kunstacademie, waarop een uniek project ontstond. “We schreven een boek met duidelijke, eenvoudige zinnen die wel degelijk een actueel verhaal vertellen. Over het zoeken naar je weg met de bus tot hoe ze wonen of waar hun ouders zijn. Ze liggen helemaal niet wakker van het kartonnen boekje over Jan, maar praten onderling wel over dergelijke onderwerpen. In de kunstacademie kregen ze dan weer les over verschillende, grafische technieken. Drukken, schilderen, tekenen of fotograferen? Ze ontdekten dat beeld en taal hand in hand gaan. Met alle verworven kennis konden ze zo hun eigen boek ‘Lino’ op de markt brengen.”

Nieuw project

Het is voor het eerst dat een secundaire school en een kunstacademie hiervoor een samenwerking aangaan. Aan het project werd drie jaar lang gesleuteld. Het concept kon op heel wat nationale belangstelling rekenen, waardoor een nieuw project al in de pijplijn zit.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier