Kristof Van Loock volgt Chris Vandecasteele op als directeur van scholengroep Stroom

Chris Vandecasteele wordt vanaf volgend schooljaar opgevolgd door Kristof Van Loock (rechts) aan het hoofd van GO!-scholengroep Stroom. © EFO
Edwin Fontaine
Edwin Fontaine Medewerker KW

Kristof Van Loock wordt vanaf volgend schooljaar de nieuwe algemeen directeur van scholengroep Stroom. Hij volgt Chris Vandecasteele op, die de scholengroep met 10.000 leerlingen de voorbije acht jaar leidde. “Vanaf september zal ik alle scholen bezoeken”, zegt Van Loock.

Met 26 scholen, een internaat, Centrum voor Leerlingenbegeleiding en zes verbonden kinderdagverblijven is Stroom een grote speler op onderwijsvlak aan de Middenkust. “We bieden onderwijs en opvang van 0 jaar tot en met volwassenonderwijs. Er zijn 10.000 leerlingen en 2.700 personeelsleden. In Oostende hebben we een marktaandeel van 54 procent voor het GO!”, zegt uittredend algemeen directeur Chris Vandecasteele over het sterke bastion.

De voorbije jaren onderging de scholengroep van het GO! wijzigingen en een uitbreiding: in 2014 werd het stedelijk onderwijs in Oostende overgenomen, later volgde de naamswijziging naar Scholengroep Stroom en vanaf september start een nieuwe Middenschool in Middelkerke. Stroom bestrijkt Oostende, Bredene, Oudenburg, Gistel, Middelkerke en Koekelare. En de uitbreiding kan nog verder gaan, want er zijn gesprekken met gemeenten voor overname van gemeentelijk onderwijs.

Afscheid

Chris Vandecasteele (60) was achtereenvolgens opvoeder, technisch coördinator, beheerder en twaalf jaar directeur van de school in Koekelare. In 2014 werd hij coördinerend directeur basisonderwijs, sinds 2016 is hij algemeen directeur van de scholengroep. Hij legt deze zomer zijn mandaat neer: “Ik heb de scholengroep op de kaart gezet. We zijn financieel en infrastructureel gezond en het leerlingenaantal is gestegen. Het is een belastende job en ik voel dat mijn verhaal geschreven is. Het is tijd voor iemand nieuw. Ik werkte het voorbije jaar al samen met Kristof .”

Chris blikt tevreden terug: “Het is een niet onderschatten job, want je bent voor alles de eindverantwoordelijke. Ik heb hier heel mooie momenten beleefd en het geeft voldoening als je de scholengroep ziet groeien. Trots ben ik op de samensmelting van Pegasus en het Atheneum Centrum tot Athena, waar nu 1.600 leerlingen school lopen op de twee vestigingen, Stene en de Spilliaertstraat. Ik ben ook tevreden dat bijna alle scholen een nieuwbouw hebben of werden gerenoveerd.”

Vandecasteele kijkt ook vooruit: “Volgend jaar opent De Zonnebloem in de Ieperstraat en op de site aan de Schapenstraat komen nieuwe gebouwen voor het buitengewoon onderwijs, Athena en Olympus. Volgend jaar starten de ontwerpen. Het wordt een groot project van 17 miljoen euro. De scholengroep zit op een mooie koers.” Over zijn toekomst zegt hij: “Ik ga niet met pensioen. Ik ga even herbronnen en heb een aantal opties, in het onderwijs, in en buiten de scholengroep.”

Maatschappelijke rol

Kristof Van Loock (38) startte zijn loopbaan als lesgever informatica in het Vesaliusinstituut en werd in 2016 directeur in de middenschool in Bredene. Het aantal leerlingen steeg daar van 68 naar 190 leerlingen. Onder meer door de keuze voor een opleiding met zeilen en surfen en een nieuw schoolgebouw. “De gestage groei was ideaal om als directeur de knepen van het vak te leren. In 2023 werd ik coördinerend directeur voor het secundair in combinatie met de leiding van de opleiding basisverpleegkunde, de vroegere HBO5, van het Vesaliusinstituut”, zegt de nieuwe algemeen directeur, die deze zomer aan de slag gaat.

“De maatschappelijk rol van de scholengroep onderschat ik niet. Als ik de recente heisa over de LBGTQ-gemeenschap zie in Eerste keus, een politiek tv-programma met jongeren, dan ben ik blij dat we daar in het GO! anders naar kunnen kijken via het pedagogisch project ‘samen leven, samen leren’.”

Voortbouwen

De nieuwe directeur wil verder bouwen: “Ik kom aan het hoofd van een goed werkende organisatie en heb het geluk dat Chris dat zo lang heel goed gedaan heeft. Onze goed werkende scholen en directies zorgen ervoor dat ik deze uitdaging aanga. Ik wil ook zorgen voor continuïteit, het beleidsplan verder uitrollen en eigen accenten leggen. Ik geloof in datagestuurd werken, waarbij analyse van cijfers zorgt voor meer gefundeerde beslissingen en betere prognoses. Daardoor kan je beter pro-actief handelen. Het gaat over cijfers rond nataliteit, maar ook om analyses van de resultaten rond schoolse achterstand.”

Bovenaan zijn to-dolijst staat vanaf september een bezoek aan alle scholen: “Ik wil met iedereen kennismaken, weten welke cultuur er is in al die scholen, met de mensen praten en luisteren naar hun bekommernissen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier