Katholiek Onderwijs vraagt in open brief voorrang voor vaccinatie leerkrachten basisonderwijs

© Getty Images/ABSODELS RF
© Getty Images/ABSODELS RF
Redactie KW

Het Katholiek Onderwijs vraagt in een open brief leerkrachten uit het basisonderwijs voorrang te gven bij de vaccinaties, zodra alle risicogroepen ingeënt zijn. Dat laat het bestuur weten in een open brief. “We voelen het lerarentekort nu al extreem”, waarschuwt Lieven Verkest.

De open brief komt er naar aanleiding van de vele klassen en scholen die preventief sluiten door de nieuwe corona-opstoot. “Vandaag worden er tal van klassen en scholen gesloten, omdat het aantal besmettingen daar te hoog ligt”, legt Lieven Verkest uit Wingene, communicatieverantwoordelijke bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen, uit. “Met deze open brief en onze oproep willen we vermijden dat er nog meer klassen en scholen volgen.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Een van de hoofdredenen waarom het Katholiek Onderwijs pleit voor de vaccinatie zijn de problemen die scholen ondervinden om geschikte vervangers te vinden voor leerkrachten in quarantaine. “Het lerarentekort konden we wel verwachten, maar nu ervaren we dat het extreem moeilijk is om nog vervangend personeel te vinden”, duidt Verkest. “Leerkrachten moeten soms in quarantaine, terwijl het niet zeker is of zij effectief besmet zijn, dat is het grote verschil. We vinden de strenge en preventieve maatregelen goed, maar je verliest heel wat personeel waarvan je niet eens zeker weet of ze wel ziek zijn.”f

Feedback

In de open brief brengt het Katholiek Onderwijs de voordelen van fysieke lessen naar voren. “Tijdens een fysieke les krijg je als leerkracht onmiddellijk feedback. Je geeft hen instructies en constant of de leerlingen mee zijn met de leerstof. Als je dan merkt dat sommigen de wat moeite ervaren met de leerstof, dan kun je je aanpak gaan aanpassen aan hen. Bij onlinelessen krijg je die feedback veel later. Je geeft hen instructies en oefeningen en moet dan wachten op de resultaten vooraleer je ziet of ze de leerstof begrijpen. Zo verlies je al snel een halfuur.

Sociaal leven

Verkest wijst ten slotte ook op het effect dat de sluiting van scholen kan hebben op de leerlingen. “Als een kind in een klas besmet blijkt, worden de kinderen die naast hem zaten ook in quarantaine geplaatst. Zo worden die kinderen geïsoleerd en is hun sociale leven weg. Dat heeft een enorme impact op hen. Je mag niet vergeten dat kinderen graag naar school komen vanwege het kameraadschap. Ze zien hun vrienden en vriendinnen en kunnen bijvoorbeeld samen voetbal spelen. Voor velen van hen stopt hun sociale leven na 16 uur. Muziekscholen, sportclubs, dansacademies en dergelijke zijn nu allemaal gesloten. Via een vaccinatie van leerkrachten kunnen we vermijden dat scholen moeten sluiten en leerlingen geen sociaal leven meer hebben.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier