MyMachine is opnieuw in de prijzen gevallen. Het Kortrijkse project dat ruim 10 jaar geleden werd opgericht door Jan Despiegelaere (Streekfonds), Piet Grymonprez (Howest) en Filip Meuris (Leiedal) trok dit keer de aandacht van Fast Company, een Amerikaans magazine dat zich richt op innovatie, technologie en design. Meer specifiek de actie ‘MyMachine DreamsDrop’ werd bekroond en opgenomen in de lijst ‘World Changing Ideas’.
Voor wie dit stukje innovatieve genialiteit nog niet kent, even een korte schets: MyMachine is intergenerationeel project waarbij de samenwerking tussen drie onderwijsniveaus centraal staat. Concreet vragen de sturende krachten achter MyMachine aan kleuters en jonge kinderen om hun droommachine te beschrijven. Een vliegende slaapzak, lachvriend of angstbestrijder? Alles is mogelijk. Daarna is het aan studenten hoger onderwijs om daar een concept voor te ontwikkelen. Tot slot bouwen leerlingen van het technisch secundair onderwijs een werkend prototype van deze droommachine. Co-creatie wordt hierbij sterk naar voren gebracht.
Kindertekeningen tot leven gebracht
De mensen achter deze non-profit organisatie lanceerden dit jaar een nieuwe actie: MyMachine DreamsDrop. Ze deden een oproep naar kinderen vanuit alle uithoeken van de wereld om een tekening van een eigen droommachine in te zenden. In 2020 werd co-oprichter van MyMachine Piet Grymonprez nog verkozen tot de ‘HundrED Innovator of the year’ , en mede via dit internationale netwerk kwam de MyMachine DreamsDrop in het vizier van Fast Company.
De actie was/is enorm succesvol, duizenden kinderen stuurden al een ontwerp in. Met de erkenning in de lijst ‘World Changing Ideas’ krijgt MyMachine als het ware een toonaangevend kwaliteitslabel, dat volgens Kortrijkenaar Jan Despiegelaere mogelijks nog heel veel deuren zal openen op vlak van internationale samenwerkingen.
Creatief onderwijs introduceren van Afrika tot in Amerika
Wat brengt de toekomst voor MyMachine? In Vlaanderen en Brussel gaan ze door op hetzelfde elan als voorheen. Elk jaar herhaalt een uitgebreid traject zich, dat deels gesubsidieerd wordt door de overheid en deels gefinancierd wordt door private partnerships. De oprichters kiezen er bewust voor om dit traject niet uit te breiden. Elk jaar gaan ze in zee met 10 tot 15 scholen om de droommachines uit te werken. “We willen liever in de diepte werken, zodat we een kwalitatieve, betekenisvolle samenwerking met elke school kunnen aangaan. De kwantiteit heeft minder prioriteit”, aldus Jan Despiegelaere.
In het academiejaar 2021-2022 is MyMachine wel voor het eerst actief in Wallonië, dus op vlak van regio’s staat er wel expansie op het programma. Ook buiten onze landsgrenzen: Catalonië wordt naast Frankrijk, Portugal, Slovenië, Slovakije, Noorwegen, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten toegevoegd aan het lijstje.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier