De Stapsteen tot meest ondernemende school gekroond

De winnende ondernemende klas L6B met in hun midden Vlajo-mascotte Doedel en achteraan rechts juf Inge Roets en Annick Vandroemme (Vlajo-coördinator basisonderwijs regio West- en Oost-Vlaanderen.)© HVZ
De winnende ondernemende klas L6B met in hun midden Vlajo-mascotte Doedel en achteraan rechts juf Inge Roets en Annick Vandroemme (Vlajo-coördinator basisonderwijs regio West- en Oost-Vlaanderen.)© HVZ
Redactie KW

Spanning en gejuich alom op de speelplaats. De Veldegemse zesdeleerjaars van juf Inge Roets mogen zich dit schooljaar ‘Meest ondernemende klas van Vlaanderen’ noemen. Hun zelfgemaakte kartonnen zitbank en schoolbord vond Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) een model van ‘creatief en oplossingsgericht denken.’

Maar liefst vijf klassen van basisschool De Stapsteen namen deel aan de wedstrijd van Vlajo: ‘Wat als… kartonnen dozen de enige leermiddelen waren?’ Na de paasvakantie waren ook de winnende leerlingen van klas L6B druk in de weer met meetlat en breekmes. Juf Inge had een berg dozen midden in het vertrouwde klaslokaal gestapeld, en de kinderen aan het brainstormen gezet.

“Vanaf het begin liet ik ze zelf nadenken over wat we zouden knutselen, en hoe we als groep de uitdaging zouden aanpakken. Als er wat misliep met bijvoorbeeld de stevigheid van onze creaties, liet ik de leerlingen zelf met een oplossing voor de dag komen. In groepjes bouwden we gaandeweg zelfs een pennendoos en ons lokaal op schaal.”

“Doorzetten”

Ondernemerszin op de schoolbanken speels aanwakkeren, is het doel van Vlaamse Jonge Ondernemingen vzw. Van in de kleuterklas tot de bekende mini-ondernemingen in het middelbaar: kinderen en studenten vinden door projecten van Vlajo inspiratie om hun creatieve talenten te ontwikkelen.

“De uitdagende opdrachten die we elk schooljaar lanceren, maken jongeren warm om onder meer te plannen, in team en nauwkeurig te leren werken, en bovenal te blijven doorzetten als het even niet meteen wil lukken”, legt Vlajo-coördinator Annick Vandroemme uit.

Per leerplan van de eindtermen werken de deelnemende Vlaamse scholen rond kwaliteiten die je ondernemend kan noemen. Jongeren kunnen hun vaardigheden op een meer ludieke en concrete manier uiten. “Elk kind heeft zijn unieke kwaliteiten die boven komen drijven door ze creatief aan de slag te zetten. Kinderen hebben niet zozeer tekorten, wel, positief verwoord, groeipunten. Een wedstrijd zoals deze is mee bepalend voor de studiekeuze die leerlingen later bewust kunnen maken. We trachten mee jongeren klaar te stomen voor veranderende beroepen in een wereld in verandering.”

“Samenwerken”

En de klasgenoten van L6B zelf? In een schooljaar in mineur door corona, zijn ze blij gezind en beslist trots op zichzelf. “Best een moeilijke taak die ons als groep toch gelukt is. Dankzij de ideeën die we elk apart hebben, en door te overleggen en elkaar vooruit te helpen, slaagden we”, klonken het in koor. “Samenwerken met de vrienden is even goed als bosklassen. En eens leuker dan een wiskundeles”, besloten ze samen.

Ook de andere vier klassen van De Stapsteen vielen in de prijzen. (HVZ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier