De geluksvogels van vrije basisschool Sint-Michiels: “In onze visie mag ieder kind immers zichzelf zijn”

Schrijver Leo Borremans signeerde de muurtekening en poseerde met leerkrachten en een mama die aan de muurtekening meehielp. (foto EF)
Redactie KW

Afgelopen jaren stelde de vrije basisschool Sint-Michiel een nieuwe visie voorop, waarbij ze zowel in de vestiging van Ieper als die in Zillebeke aan de slag gingen rond socio-emotionele beleving van gevoelens en gedachten. Ondertussen kwamen er geluksvogels die een lege witte muur omtoverden in een geluksmuur, die onlangs gesigneerd werd door Leo Bormans, schrijver van het boek ‘Geluk voor kinderen’.

Dat boek, nog ontdekt door directeur Koen Schelpe (die sinds maart 2021 Marleen Vandenberghe opvolgt als coördinerend directeur van vrije basisscholen CDI, red.) bevat tien voorleesverhalen waarbij er telkens één geluksvogel een uitdaging moet aangaan.

“De besproken thema’s – zoals je verbinden met een ander, de wereld appreciëren, jezelf aanvaarden, gevoelens uiten… – worden op kindermaat aangekaart”, aldus leerkracht Siska Verbeke. “Het leerkrachtenkorps koos ervoor om alle geluksvogels met hun thema uit te werken in een mooi lespakket. Sommige werden in een creatief toneeltje gegoten. Het geluk schuilt in de samenwerking, want iedereen werkt mee aan de geluksvogels. Om van dit project iets blijvends te maken, werd een lege witte muur omgetoverd in een geluksmuur, die nog kan groeien. De geluksvogels werden/worden per klas geknutseld in verschillende stijlen en materialen. We kregen ook hulp van een creatieve mama Tine Gruson die de prachtige tekeningen uit het boek kon overtekenen en schilderen op onze muur.”

Inspiratiebron

Zo hangt de geluksvogel Kaketoe ertussen. “In zijn buik zitten allemaal geschreven en getekende boodschappen van onze kinderen. We hebben ook de Flamingo en Sporo. Tussen de vogels hangen verschillende quotes met elk hun eigen lettertype en kadertje”, vertelt toekomstig VBS St.-Michiels directeur Anne-Sophie Artois (opvolgster van Koen Schelpe, red.). “Via brainstorm met verschillende klassen zullen hier op den duur allemaal geluksvogels pronken met hun eigen karakter. In onze visie mag ieder kind immers zichzelf zijn en de geluksvogels stralen dit uit. Deze muur is een bewijs dat klasoverstijgende activiteiten hier kunnen en zeker zinvol zijn. In Zillebeke hebben we ervoor gekozen om de geluksvogels elk op een bijzondere plaats in school te hangen.”

Schrijver Leo Bormans was opgetogen dat zijn boek een inspiratiebron was voor de ZILL-ige werking rond gelukkig zijn. Hij stelt drie voorwaarden voor geluk. “Een doel hebben en delen, emoties delen en in interactie blijven met elkaar. De coronatijd maakte dit laatste voor een aantal moeilijk. De voorbije crisis maakte dit laatste weer helemaal helder. Vroeger moest ik dit soms uitleggen en werd dit in twijfel getrokken. Nu beamen de mensen deze voorwaarden veel gemakkelijker. De afgelopen periode zorgde voor veel verdriet. Verdriet is niet altijd negatief, zolang mensen het een plaats kunnen geven en andere mensen hebben om hun verdriet mee te delen.”

Geluksenquête

In het kader van dit project werd in de school ook een geluksenquête gehouden. “21 leerlingen mochten een cijfer geven tussen 0 en 10 op de vraag ‘Hoe gelukkig ben ik?’. We behaalden een gemiddelde van 7,3 op tien met extremen van 2 tot 10. De leerlingen weten dat ze met ons kunnen praten, als ze zich ongelukkig voelen, maar zeker ook om te zeggen welk geluk hun deel is”, vertelt Siska Verbeke.

Tot slot wilden enkele leerlingen nog zeggen wat geluk nu precies voor hen is. “Ik vind dat geluk iets is dat je leuk vindt of iets waar je blij mee bent. Het kan ook iemand zijn die je een leuk gevoel geeft, maar het belangrijkste is familie. Mijn familie maakt mij altijd gelukkig”, weet Alexia te melden. Arnaud beaamt dit, maar voegt dit nog toe: “Al de dingen dat ik gekregen heb, maken mij gelukkig en ik ben er dankbaar voor. Ik ben ook dankbaar dat ik gezond ben en dat ik een dak boven mijn hoofd heb. Ik heb alles om gelukkig te zijn.” Voor Loes zijn er drie ingrediënten voor geluk: “Mijn thuis, mijn kat en mijn school!” En toch is geluk niet altijd even makkelijk. Dit lazen we ook: “Geluk vind ik een beetje moeilijk. Ik denk dat ik het wel ben.”

(DS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier