Voor het project INCLUation kreeg Talent-Is Campus Annuntiata Veurne twee kwaliteitslabels van Erasmus +, het subsidieprogramma van de Europese Unie voor onder meer onderwijs en opleiding. Het ene label was van Erasmus+, het andere van eTwinning.
Samen met leerlingen uit een Spaanse, een Griekse en een Portugese school stapten de Annuntiata-leerlingen van de tweede graad mee in het project INCLUation, een samentrekking van inclusion en education, waarbij ‘inclusie’ het sleutelwoord is.
Leerkracht en coördinator Henk Moerman legt uit: “Het was de bedoeling om inclusie toe te passen in zo veel mogelijk lessen, waarbij we rekening houden met iedereen en waar we ieders talenten aan bod laten komen. Voor sommige leerlingen gaat het om praktische skills, andere zijn meer theoretisch ingesteld. Onze school werd gekozen om het project te coördineren tussen de scholen van Veurne, Portugal, Spanje en Griekenland. We zochten ook gastvrije families waar de Spaanse, Griekse en Portugese leerlingen konden overnachten tijdens hun bezoek hier.”
“Het project is gestart in 2018, maar door corona verliep alles een beetje anders dan gepland. Belangrijk is dat we geprobeerd hebben om alle leerlingen bij het project te betrekken, ook leerlingen met een leerstoornis of een moeilijke sociale situatie. Voor de communicatie gebruikten we Twinspace in het eTwinningplatform, een internetplatform dat op Europees niveau ter beschikking wordt gesteld om elkaar mails te sturen, te chatten, videoconferenties te houden,… Niet alleen de leerlingen, maar ook de begeleidende leerkrachten hebben zich met hart en ziel voor dit project ingezet en uitstekend samengewerkt.”
Contact leggen
Leerkracht Sofie Vermeersch, die ook de leerlingenraad begeleidt vult aan: “Met dit project kweken leerlingen meer zelfzekerheid, leren ze contact leggen en praten met mensen van andere nationaliteiten en culturen. Ze bloeien echt open.”
Nina Desaver (17) zit in het 6de jaar secretariaat talen en verbleef voor de coronapandemie bij een Grieks gastgezin voor het project. “Ik vertrok met angstgevoelens, en wist niet wat er op me zou afkomen”, vertelt ze. “Ik heb gelogeerd bij een leuk gezin dat me als hun dochter beschouwde. We hebben nog altijd contact! Het was vooral fijn dat je mensen echt fysiek ontmoet, dat is toch heel anders dan digitaal! Er was ook tijd om de Akropolis te bezoeken en ik heb de Griekse keuken leren kennen!”
Gastvrije Grieken
Ook Luna Peeters (17) van het 6de jaar GWA (Gezondheid en Welzijnswetenschappen) ging mee naar Griekenland. “Eerst leerde je elkaar kennen via het eTwinning-platform en stel je jezelf voor in het Engels. Een deel van het project was het Hackathon-foodtruckfestival, waarbij je alles in slechts twee dagen in elkaar moet steken! Je plan leren trekken, dat kwam ook in Griekenland van pas! Zo moesten we een affiche maken online, maar met de Griekse letters op het toetsenbord was dat niet evident. Griekse mensen hebben ook een andere mentaliteit en delen hun tijd anders in. Opvallend was dat ze in hele ruime appartementen wonen. Het zijn warme, gezellige en gastvrije mensen! Ze hebben wel een andere eetcultuur en eten ’s avonds heel uitgebreid, een soort buffet zeg maar. Wat vond ik de souvlaki lekker!”
Zowel Nina als Luna vonden het een geweldige verrijking. Hun Engels ging erop vooruit en ze kregen meer zelfvertrouwen. Leerkracht Henk Moerman broedt al op plannen voor een project met ook een Finse, Letse, Roemeense en Spaanse school rond het milieu en een groene school.
(MVQ)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier