Oliebergwijk in Deerlijk viert toekomst
De bewoners van de Oliebergwijk in Sint-Lodewijk kregen info over de toekomst van hun buurt. Ontharden en vergroenen zijn daarbij de sleutelwoorden. Zo wordt onder meer de verharde zone op de hoek van de Vredelaan en de Oliebergstraat heringericht.
In de Oliebergwijk werden de bewoners het voorbije jaar uitgenodigd om na te denken over de toekomst van hun wijk en hun woning. In een participatief experiment ging de intercommunale Leiedal samen met de gemeente en een aantal projectpartners grondig in dialoog met de inwoners: hoe verhoog je de sociale cohesie in de wijk en hoe bouw je diezelfde buurt comfortabel, energiezuinig en duurzaam uit?
“In de levendige Oliebergwijk worden zowel door de gemeente als door de mensen zelf al heel wat fijne initiatieven genomen”, stellen Rie Vanduren en MaartenVanhee van Avansa Mid- en Zuidwest, die in het najaar van 2023 twee maanden de wijk introkken. “Toch gaven de buurtbewoners aan dat ze er nood aan te hebben elkaar vaker te ontmoeten. De twee tribunes die tijdens de zomermaanden zicht bieden op de flank van de Olieberg, zijn een eerste stap in die richting. Daarna komen er ook meer zitbanken in de wijk en er werd een zoektocht gestart naar peters en meters die de komende jaren hun schouders willen zetten onder een jaarlijks wijkfeest.”
Tegelijk gaf de buurt aan dat een aantal plekken in de wijk groener of kindvriendelijker ingericht kan worden. De gemeente heeft daar oren naar en werkt intussen de eerste ideeën uit voor de herinrichting van de verharde zone in de Vredelaan, op de hoek met de Oliebergstraat. Ook andere plekjes in de wijk zullen in de loop van de volgende legislatuur onder handen worden genomen.
Hitte-eilanden
“De openbare wegenis van verkavelingen en de zogenaamde naoorlogse wijken zijn vaak overgedimensioneerd naar hedendaagse normen”, stelt schepen van Ruimtelijke Ordening Matthias Vanneste (Open VLD). “Ze moedigen aan tot een te snel rijgedrag en vormen als grote asfaltvlaktes ware hitte-eilanden. Door ze te versmallen en de vrijgekomen ruimte te ontharden en in te richten als groene ruimtes, creëren we een meervoudige win, voor de verkeersveiligheid, voor het klimaat en voor een aangename leefomgeving.”
(DRD)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier