OLHV Sint-Andries zet leerlingen zelf voor de klas: “warm maken om het lerarentekort tegen te gaan”

Redactie KW

Het warm maken van tieners voor de job van leraar is zonder enige twijfel de beste manier om het lerarentekort over enkele jaren een halt toe te roepen. In het Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaartinstituut (OLVH) in Sint-Andries reageerde men enthousiast op een oproep van de Koning Boudewijnstichting om deel te nemen aan Talent for teaching, een project waarin leerlingen van het vijfde en zesde jaar secundair onderwijs in januari en februari zes keer de kans kregen om zelf voor de klas te staan.

“Projecten waarin leerlingen kunnen groeien, vinden we heel waardevol op onze school”, vertelt Gudrun Decoodt, lerares Frans en coördinator van het project. “We hebben hen ondersteund met een mini-cursus didactiek en intensief begeleid, zodat ze niet onvoorbereid voor de leeuwen werden gegooid.”

Timo Van Rietvelde (17) stond zes keer gedurende een volledig lesuur in het tweede jaar en gaf er wiskundeles. “Ik heb vooral geleerd dat het niet gemakkelijk is om iets uit te leggen dat je zelf begrijpt aan leerlingen voor wie het nieuwe leerstof is. Mijn waardering voor het beroep van leraar is er alleen maar groter door geworden.”

Theo Maertens (16), leerling van het vijfde jaar, was de enige die ervoor koos om wat ervaring op te doen in de derde kleuterklas van De Zessprong, de basisschool naast OLVH. “Ik sta vaak tussen jonge kinderen, want mijn ma is onthaalmoeder. Ik heb ervaren dat het niet te onderschatten is om een hele dag tussen vijfjarigen te staan. Die kinderen vragen constant aandacht en je moet hen blijven boeien.”

Axelle Verraes (16) en Emma Van Beeck (16) kozen voor een kennismaking met wereldoriëntatie in het zesde leerjaar. “Het was boeiend en leerrijk, maar heel zwaar, want we moesten onze weg zoeken in de werkvormen die eigen zijn aan het basisonderwijs.”

Prima ondersteund

Elise Baert (16) en Maite Vangaever (16) willen later misschien wel leerkracht worden en vonden het een uitgelezen kans om eens uit te testen of ze het wel leuk vinden om voor de klas te staan. “We gaven verschillende keren Franse les in het eerste jaar en ondervonden dat het niet simpel is om enerzijds de leerlingen gedurende een volledig lesuur te boeien en anderzijds het lesverloop goed bij te houden. Gelukkig werden we prima ondersteund. Hun feedback was altijd positief en ondersteunend”, besluit Elise. (PDC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier