Nodig vrienden en familie uit op fictief etentje en steun zo de Voedselbank
De Voedselbank West-Vlaanderen komt in de aanloop van de feestdagen met een originele actie op de proppen. Door een non-diner, een fictief eindejaarsfeest zeg maar, te organiseren voor vrienden en familie en per persoon 40 euro te schenken aan de Voedselbank maak je een groot verschil voor mensen in armoede. “Met 40 euro kunnen wij maar liefst 675 kilogram eten en basisproducten bedelen”, zegt Marleen Verfaellie van de Voedselbank.
Sinds het begin van de coronacrisis zagen de Voedselbanken de vraag naar noodzakelijke levensmiddelen en de pure basisproducten met maar liefst 20 procent toenemen. “De tijdelijke sluiting van bedrijven en het systeem van tijdelijke werkloosheid duwen almaar meer mensen aan de rand of helemaal in armoede”, vertelt Marleen Verfaellie van de Voedselbank West-Vlaanderen in Kuurne. “Velen moeten noodgedwongen beroep doen op de hulp van het OCMW en onze voedselbank.”
Maar de coronacrisis verhoogt ook de druk op de werking van de Voedselbanken zelf. “De werkingskosten stijgen, onder meer voor energie, voor opslag en transport maar ook voor de veiligheid en de hygiëne van onze medewerkers”, aldus Marleen nog. “We willen ook de kansarmen op een meer efficiënte manier bevoorraaden door te werken met lokale bedelingsplatformen, verspreid over de provincie.”
Fictief etentje
Dat vraagt uiteraard een pak bijkomende investeringen. Investeringen waarvoor de West-Vlaamse Voedselbank volledig is aangewezen op giften. Met de eindejaarsperiode in het verschiet wil de organisatie dan ook beroep doen op de vrijgevigheid van de West-Vlamingen. “Daarvoor lanceren we een originele mediacampagne: het non-diner”, aldus Marleen nog. “Een fictief diner, waarvoor u zich niet hoeft op te kleden, niet hoeft te verplaatsen. En belangrijk: een diner dat volledig coronaveilig is.”
Concreet vraagt de Voedselbank West-Vlaanderen om per persoon die aan de fictieve feestmaltijd aanschuift, 40 euro te schenken aan de werking. “Daarmee kunnen wij maar liefst 675 kilogram voedsel bedelen”, zegt Marleen. “Een immens verschil voor mensen in armoede.”
De campagne kwam tot stand op basis van de vrijwillige inzet van heel wat communicatiebedrijven uit de nabije regio. Zo maakte het Roeselaarse communicatiebureau Letters & Pixels de videoclip, ontwierp BOA uit Lauwe de uitnodigingskaart, stond Ann-Pascale Mommerency met Kapcon in voor de decoratie en leende Annelies Blomme van La Fleur Rouge haar stem voor het inlezen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier