Nieuw toerismebureau in Zomerloos officieel geopend: “We willen bezoekers verleiden”
Met Visit Gistel heeft de stad een gloednieuw interactief toeristisch infocentrum geopend. Hoe je het ook draait of keert: voor een relatief kleine stad is dit een zeer knap project. “We willen bezoekers verleiden om nieuwe dingen te ontdekken.”
Gistel ligt misschien in de schaduw van de (té?) drukke toeristische centra Oostende, de Kust en Brugge, maar de stad heeft enkele troeven die ze maar wat graag wil uitspelen. Het nieuwe toerismebureau is dan ook opgebouwd rond vier speerpunten: het wielerverleden, met uithangborden Sylvère Maes en Johan Museeuw, het weidse landschap met polders en waterlopen, windenergie en molengeschiedenis – denk: Oostmolen en Meerlaanmolen – en tot slot het verhaal van de heilige Godelieve.
“Een eigentijds bezoekerscentrum gaat veel verder dan louter informeren en adviseren: het verleidt de bezoeker om nieuwe zaken te ontdekken, ademt het DNA uit van de stad en de regio waarin het zich bevindt. En dit is precies wat we hier doen: inspelen op de lokale gastvrijheid”, onderstrepen burgemeester Gauthier Defreyne en schepen Ann Bentein (beiden Open Vld).
Flandriens
Bezoekers worden visueel en inhoudelijk geprikkeld door grote afbeeldingen of ‘wallpapers’, interactieve wanden en thematische presentaties. Leuk zijn ook een maquette van Gistelnaar Marc Desaever, en gadgets zoals miniatuur flandrien-wielrenners en een Lego-versie van de Oostmolen.
Over flandriens gesproken: levende legende Johan Museeuw kwam het toeristisch centrum mee openen. “Ik woon nu in Kwaremont, maar ik heb 32 jaar in Gistel gewoond”, aldus Museeuw. “Mijn grootste zeges behaalde ik toen ik hier woonde. Het is mooi dat men mij niet vergeten is. Sylvère Maes en Johan Museeuw: dat zijn toch iconen in de wielersport.”
In het toerismebureau kan je ook een interactief wielerspel spelen, waarbij bezoekers het tegen elkaar opnemen of een Gistelse route digitaal kunnen afwerken. Johan Museeuw en Defreyne deden het even voor, en de burgemeester trok zowaar aan het langste eind.
350.000 euro
Het kantoor kostte 350.000 euro, de provincie West-Vlaanderen stopte het project een subsidie van 100.000 euro toe. “Toeristische infokantoren, die de laatste jaren geëvolueerd zijn tot ware inspiratiepunten, spelen een centrale rol in het warm en professioneel verwelkomen van bezoekers”, zegt gedeputeerde Sabine Lahaye-Batteu. “Een bedrag van 505.418 euro is vrijgemaakt om twaalf infokantoren en bezoekerscentra opnieuw in te richten en aan te passen aan de noden en verwachtingen anno 2024.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier