Natuurvereniging vzw Groen en actiegroep Zeebrugge Onder Druk dienen bezwaren in tegen de locatie voor de nieuwe zeesluis

Al in 2018 protesteerde ZOD al tegen de locatie voor nieuwe zeesluis in Zeebrugge. © Davy Coghe Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

De milieuvereniging Groen vzw en de actiegroep Zeebrugge Onder Druk hebben op de laatste dag van het openbaar onderzoek bezwaren ingediend tegen het ontwerp voor de aanleg van een nieuwe zeesluis in Zeebrugge. Zij zijn niet tegen en nieuwe zeesluis, maar gaan niet akkoord met de locatie

Tot donderdag 4 juli hadden de inwoners van Zeebrugge, Zwankendamme en Lissewege de tijd om hun opmerkingen en bezwaren kenbaar te maken tegen het ontwerp van projectbesluit voor de nieuwe zeesluis.

Verzet

“Eerder had de woordvoerster van Mobiliteit en Openbare Werken Vlaanderen aangekondigd dat het verzet tegen de plannen beperkt was tot drie gezinnen en dat er voor het overige een draagvlak was bij de bevolking. Maar onze actiegroep ZOD (Zeebrugge onder Druk) steldevast dat het verzet tegen de plannen veel groter is dan MOW wil laten uitschijnen en dat er heel wat meer bezwaarschriften zijn ingediend dan ze zelf hadden verwacht”, zegt woordvoerder Nancy Vanhee.

Zowel ZOD als vzw Groen verzetten zich niet tegen een nieuwe zeesluis, maar opperen bezwaar tegen de locatie ervan. “De Visart-locatie was eigenlijk nooit een goede optie. Men heeft het aanvankelijk verkocht als de “goedkoopste optie” en daarom de enige mogelijke, uiteindelijk blijkt het nu toch een veel duurdere optie te zijn dan het alternatief Verbindingsdok en blijkt men ook met belangrijke nevenschade te zitten waar men geen rekening wil of kan mee houden”, aldus Nancy Vanhee.

“Door de locatie zuidelijker op te schuiven om onder meer tegemoet te komen aan de bezwaren van de jachtclub, vallen nu ook Zwankendamme en Lissewege binnen de zone die een impact van de werken en van de locatie van de nieuwe zeesluis zullen ondervinden. Dat was bij het locatiebesluit eigenlijk minder het geval. Het lijkt wel of men met legoblokjes zit te spelen zonder rekening te houden dat daar ook mensen bij betrokken zijn en wat de impact voor de betrokken is”, stelt ZOD.

Drie argumenten

Erik Ver Eecke, voorzitter van de vzw Groen, haalt drie argumenten aan tegen de geplande locatie van de nieuwe sluis ter hoogte van de oude Viszart-sluis: de natusiche berikbaarheid, de leefbaarheid van het dorp en de bedreiging voor de Dudzeelse Polder.

“Volgens de eerder gemaakte revitaliseringsstudie scoort het Visart-alternatief het slechtst op nautisch vlak”, zegt Erik Ver Eecke, die een voorstander blijft van een zeesluis in het Verbindingsdok, een veel duurder alternatief. “Er zal voor de sluis een NW-ZO verbinding gemaakt worden van de voorhaven naar de jachthaven om storende eb en vloedstromingen te vermijden om de nautische toegang tot de geplande nieuwe Visartsluis te verbeteren.”

Tijdsproblemen

“Maar dit is onvoldoende om de tijdsproblemen bij het varen door de voorhaven op te lossen. Zelfs bij ideale weersomstandigheden zijn door de moeilijke bereikbaarheid meer sleepboten nodig wat niet alleen leidt tot langere wachttijden voor de schepen maar bovendien tot een aanzienlijke meerkost voor de rederijen die van de Visartsluis gebruik willen maken. Er zijn twee sleepboten nodig vanaf de zee en met het draaien van de boot zijn er samen 2,5u nodig. Via de Vandammesluis heeft men slechts 3 à 5 uren en één sleepboot nodig.”

De plannen voor de nieuwe sluis.
De plannen voor de nieuwe sluis. © Vlaanderen

“Daarenboven kunnen grote schepen mekaar niet kruisen in de aanloop naar de zeesluis wat betekent dat er telkens wachttijden van twee uren en meer zullen zijn voor grote schepen. Maar ook dat de kans groter is op een botsing met de oevers en een aanvaring tussen schepen onderling. Bij een westenwind van meer dan 5 beaufort zullen grote schepen niet via de Visartsluis kunnen binnenvaren.”

Dorp afgesneden

Volgens Erik Ver Eecke zal door de voorgestelde inplanting van de zeesluis het dorp afgescheiden worden van de stationswijk: “De voorziene onteigeningen in de stationswijk zijn beperkt tot woningen naast de sluis. De meningen van buurtbewoners in de stationswijk zijn verdeeld, maar er is veel ontevredenheid. Er is een vrijwillige opkoopregeling. Huizen in die omgeving verkopen tegen aanvaardbare prijs is een probleem. Mensen die willen blijven vrezen dat veel hinder de vroeger aangename woonbuurt in de stationswijk erg zal aantasten.”

Daarnaast heeft Erik Ver Eecke kritiek op de voorziene verbreding van het Boudewijnkanaal van Lissewege tot aan de A11: “Dit vormt op langere termijn een bedreiging van de natuur in de Dudzeelse Polder. Alhoewel dit probleem niet behoort tot het project van de nieuwe sluis, is hier een langetermijnpolitiek nodig die de natuur in de Dudzeelse Polder intact houdt. Het geplande Visart-alternatief als zeesluis sluit direct aan op het Boudewijnkanaal, dus is de kans groot dat de verbreding ervan zal doorgetrokken worden van Lissewege tot aan de A11.”

Verbreding Boudewijnkanaal

“Het bouwdok voor de Oosterweeltunnel en de bijhorende verbreding van het Boudewijnkanaal tot Lissewege kan samen met een nieuwe Visartsluis wellicht een eerste stap zijn om de verbreding van het Boudewijnkanaal met inbegrip van nieuwe kaaimuren op lange termijn om economische redenen door te trekken tot aan de A11. Dit zou betekenen dat heel het huidige vogelrichtlijngebied van de Dudzeelse polder en heel het zuidwestelijk deel van de Zeebrugse achterhaven gedoemd is om als ecologisch belangrijk gebied te verdwijnen en heel het achterhavengebied in een enorme betonvlakte wordt herschapen voor Ro/Ro verkeer.”

“Dit moet om ecologische redenen vermeden worden door via een nieuwe afbakening van zeehaven Zeebrugge de verbreding van het Boudewijnkanaal ten zuiden van Lissewege onmogelijk te maken.”, aldus de voorzitter van de vzw Groen.

Krachtig signaal

Met dit bezwaar wil de natuurvereniging een krachtig signaal geven om de plannen voor een nieuwe zeesluis en bijkomende havenontwikkeling te herzien: “De ecologisch verouderde bestemmingsplannen van de achterhaven uit de jaren 1970 moeten aangepast worden zodat het nog overblijvend natuurlandschap in het zuidwestelijk deel van de achterhaven integraal behouden blijft en planmatig vastgelegd wordt.”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier