Muurkrant doet weer intrede in centrum van Oostende: “Noodzakelijk initiatief door een overaanbod aan communicatie via digitale media”
Op meer dan tachtig plaatsen in het centrum van de stad Oostende duiken muurkranten op met verhalen van mensen, organisaties en kleine handelaars uit de buurt. Het gaat om een initiatief van ’t Leeshuus.
Met affiches in drie formaten op meer dan tachtig plaatsen is de eerste ‘muurkrant’ een feit. “Er was nood aan een visueel communicatie- en verbindingsmiddel voor verenigingen uit de wijk in het centrum”, zegt Katia Belloy, hoofdredacteur van het initiatief van ’t Leeshuus. “In de muurkrant zien passanten tekst en foto’s die een teaser zijn voor de vereniging of het initiatief in de wijk. Een bijhorende QR-code verwijst naar het volledige verhaal waarbij ontdekking centraal staat.” Aan de eerste editie werken Ithaka, Huis van het Kind, het Regenbooghuis, Klein Verhaal en ’t Leeshuus mee. Op de affiche is er ook een kalender met wijkevenementen
Burgemeester Bart Tommelein legt verder uit: “Dit is een noodzakelijk initiatief want er is een overaanbod aan communicatie via digitale media zodat de mensen door het bos de bomen niet meer zien. Zo’n muurkrant in de wijk geeft informatie die de buurtbewoners anders niet kennen. Het is mooi dat dit vanuit verenigingen komt, maar als overheid zullen we toch moeten beseffen dat traditionele kanalen van print nog geen verleden tijd zijn.”
Ook op papier
Het verspreidingsgebied van muurkrant is het ruime centrum (tot aan Petit Paris, red.). “We brengen voortaan maandelijks een nieuwe krant uit met telkens andere initiatieven uit de wijk. Er is ook plaats voor lokale handelaars met een eigen concept”, zegt Raf Bronselaer van ’t Leeshuus. “Er komen ook prints van de artikels aan de muren en bij alle partners zal ook een gedrukt exemplaar te lezen zijn. Muurkrant is op zoek naar een nieuwe naam. “Het beste idee wordt beloond met een boekenbon”, zegt Katia.
Ideeën kunnen gemaild worden naar welkom@leeshuus.be.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier