Miniondernemers organiseren comedyshow
Naar jaarlijkse gewoonte runt de klas 6 Economie-Wiskunde van Talent-Is Campus College Veurne een eigen minionderneming. Minionderneming ‘Petit Feliz’ kiest dit jaar voor een bijzonder evenement, en strikte William Boeva om zijn Comedyshow ‘13’ voor te stellen.
Jongeren laten proeven van het bedrijfsleven, dat is het opzet van Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen), een door de overheid gesteunde organisatie. “Onze naam ‘Petit Feliz’ komt van het Frans (petit = klein) en Spaans (feliz = geluk)”, leggen de miniondernemers uit. “De naam is een versmelting van verschillende talen/culturen in een woord, wat voor ons een mooie betekenis vormt.”
Team Petit Feliz heeft eerst gebrainstormd over allerlei ideeën. “We wilden graag iets anders doen dan de vorige mini’s en zo groeide het idee om een comedyshow te organiseren. We zochten een BV, die toch binnen ons budget zou passen. Zo belandden we bij William Boeva. Het was niet moeilijk om hem te overtuigen om naar Veurne te komen.”
Elke vrijdag vergaderen de zes samen. Iedereen binnen de onderneming heeft een taak, met Lander Nys als CEO. “Met een kleinere groep een mini vormenn heeft voordelen. Iedereen binnen onze mini is een directeur, een ‘human resources’, een financieel, commercieel, administratief en technisch directeur. Niemand is belangrijker dan de andere”, aldus Lander.
Activiteiten
“Onze eerste activiteit die we hebben georganiseerd, was een carwash op school, in samenwerking met de minionderneming Empressa, eind vorig jaar”, vervolgt financieel directeur Elise Vermote. “Dat was een succes, en we hebben ook veel bijgeleerd. Samen konden wij een mooie winst realiseren.” “Momenteel zijn we druk bezig met het plannen van onze comedyshow op 9 maart met als host William Boeva. Het is totaal iets anders in vergelijking met vorige jaren, we verwachten dan ook veel bezoekers”, vult Elena Bultynck aan.
De leerlingen worden bijgestuurd door hun ervaren leerkracht en de Vlajo-coördinator. Op het einde van het schooljaar is het de bedoeling om de aandeelhouders een mooi dividend uit te keren met de winst. “We promoten onze activiteiten met flyers, posters en onze sociale media, waardoor we een veel groter publiek bereiken. Van de 400 beschikbare plaatsen waren er binnen 2 weken al 100 verkocht”, besluit Team Petit Feliz.
Tickets kosten 23 euro (25 euro aan de deur).(MVO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier