Meulebeekse Markt ondergaat tegen 2023 complete metamorfose
Tegen midden 2023 wordt de Markt van Meulebeke compleet heraangelegd. De kasseien gaan op de schop en helemaal rond de kerk rijden, zal niet meer lukken, want er komt een verkeersknip tussen de Kerkstraat en de Kapellestraat. In alle omgevende straten geldt na de grondige heraanleg zone 30.
Het gemeentebestuur hield bij de opmaak van de plannen rekening met de mening van de Meulebekenaren, die ze konden ventileren via het participatieplatform ‘Preus op Meulebeke?’ Burgemeester Dirk Verwilst (Lijst van de Burgemeester) merkte vooral de roep om een leefbaarder centrum. “We laten niet langer toe dat voertuigen helemaal rond de kerk rijden. De Kapellestraat zal doodlopen ter hoogte van de Markt, zodat de parking toegankelijk blijft, maar loopt dus niet langer uit langs onze kerk.” In plaats daarvan komt er een doorsteek langs ’t Park naar de Holdestraat via het KBC-gebouw.
Autoluwe Marktstraat
De Marktstraat krijgt een autoluwe functie, voor Meulebeke ook een manier om extra handelszaken aan te trekken. “De straat zal enkel toegankelijk zijn voor plaatselijk verkeer. Het doorgaand verkeer vanuit de Kerkstraat, Oostrozebekestraat en Karel van Manderstraat wordt via de Hoogstraat naar de vernieuwde Plettinckplaats geleid.” Het verkeer vanuit de Kerkstraat kan nog altijd naar de Holdestraat rijden, maar dan wel via de andere zijde van de kerk.
Ook de Goetshalsplaats krijgt een opknapbeurt, mede door de aanleg van een hoppin-bushalte. “Een eis van de hogere overheid, wat ook de aanwezigheid van deelfietsen, een bijhorende laadpaal en een taxi- en flexplaats impliceert”, geeft burgemeester Verwilst nog mee.
Een en ander vereist een breder voet- en fietspad, waardoor de rijrichting rond het plein wordt omgedraaid. “Bestuurders zullen met andere woorden recht richting Markt kunnen rijden.” De volledige projectzone wordt na oplevering een fietszone, waar de fietser voorrang krijgt en alle verkeer niet sneller mag dan 30 km per uur.
Waterdoorlatende kleiklinkers
Over leefbaarheid gesproken: na de heraanleg van het Marktplein hoeven minder mobiele inwoners niet langer uitstekende kasseien te vrezen, want ze gaan allemaal op de schop en worden vervangen door een waterdoorlatend oppervlak van kleiklinkers. “Dat betekent meteen ook dat er van de minste felle regenbui geen plassen meer zullen staan.”
De roodbruine klinkers worden afgewisseld met groen. “Bomen komen niet te dicht bij de gebouwen en zullen schaduw brengen op de Markt. Verhoogde plantenbakken brengen structuur in het plein in de vorm van ellipsen”, aldus nog Verwilst.
24 permanent bruikbare parkeerplaatsen
De huidige 63 parkeerplaatsen worden behouden, al zullen er maar 24 meer permanent bruikbaar zijn. “Meer hebben we er op een doordeweekse dag ook niet nodig, maar via een verzonken paaltje, bijvoorbeeld bij een druk bijgewoonde begrafenis, is er ook nog toegang tot 39 andere plaatsen.” In het algemeen wil het gemeentebestuur de parkeerplaatsen intelligenter over het hele centrum verdelen in functie van de aanwezige handelszaken.
Een labyrint dat zich langs de kerk slingert, leidt wandelaars tussen een groene omgeving over het plein. Op meerdere plaatsen zijn zitbanken tussen het groen voorzien. “Om onze bijnaam van ‘berengemeente’ nog meer cachet te geven, verhuizen we het standbeeld van de beer, zodat hij van het gemeentehuis uitkijkt over de nieuwe Markt.”
2,9 miljoen euro
Het hele dossier wordt in juli aan de gemeenteraad voorgelegd. In oktober moet de aannemer bekend zijn. De hele heraanleg zal in vier fasen verlopen en de Markt wordt tijdelijk bereikbaar via een voetgangersdoorsteek vanaf de parking Vondel. De werken vangen eind dit jaar of begin volgend jaar aan en zullen 2,9 miljoen euro kosten. Aangezien er ook een gescheiden rioolstelsel wordt aangelegd, zit in dat bedrag ook een subsidie van 385.000 euro. (TVW)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier