Maxime Verpoort krijgt per toeval gerestaureerde truck van opa terug: “Dit familiestuk gaat hier nooit meer weg”

Een glunderende Maxime Verpoort bij de opgeknapte truck.© CLL
Een glunderende Maxime Verpoort bij de opgeknapte truck.© CLL
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

In 1948 reed een nieuwe Ford F-6 met gloednieuwe oplegger buiten bij de firma Gheysen en Verpoort. 73 jaar later rijdt diezelfde truck met oplegger, volledig gerestaureerd, de firma opnieuw binnen. Door puur toeval en een flinke portie geluk kon Maxime Verpoort, de huidige zaakvoerder, het gevaarte terug naar zijn geboorteplaats brengen. “En hier gaat hij dan ook blijven, als een aandenken aan onze geschiedenis”, glundert Maxime.

Een eenvoudig telefoontje, meer was er niet nodig om de bal aan het rollen te brengen. “Enige tijd geleden werd ik opgebeld door iemand met de vraag of ik geen oude truck wilde kopen”, lacht de zaakvoerder. “We krijgen die vraag van tijd tot tijd wel eens en eerlijk gezegd verwachtte ik een oud wrak te zien te krijgen. Toch ging ik kijken, want de beller sprak over een oude Ford, een model dat ik best wel mooi vind. Eenmaal ter plaatse kon ik mijn ogen nauwelijks geloven. Niet alleen stond er voor mij een compleet gerestaureerd exemplaar, het was dan nog een model dat door mijn grootvader werd gebouwd!”

Vakmanschap

De imposante vrachtwagen zag eruit alsof hij net uit de werkplaats was vertrokken, inclusief identificatieplaatje en factuur. “Mijn grootvader bouwde de oplegger in 1948, nadat hij de bestelling binnen kreeg”, klinkt het. “De klant in die tijd had een Ford F-6 truck gekocht, een echt werkpaard met een potige V-8 motor erin en wilde een passende oplegger hebben. Het resulteerde in een exemplaar met een laadvermogen van 10 ton dat toen door de klant in ontvangst werd genomen. Hij deed vele jaren dienst toen hij uiteindelijk eerst werd verkocht aan iemand uit Kemmel, waarna een verzamelaar uit Boezinge begon met het restaureren ervan. Die man was er meer dan vier maanden mee bezig omdat hij enkel originele onderdelen wilde gebruiken. Het is echt een monnikenwerk geweest waar heel wat geduld voor nodig was. Wanneer je dan het finale resultaat ziet, dan merk je dat de restauratie puur vakmanschap is.”

Hoewel de truck er staat als een beest, zijn het vooral de details die Maxime terug in de tijd katapulteren. “We kunnen het ons bijna niet meer voorstellen, maar de oplegger werd verkocht voor net geen 80.000 Belgische franken ( 2.000 euro, red .)” lacht hij. “Ook alle handleidingen en dergelijke zitten er nog bij, erg dunne exemplaren als je ze vergelijkt met hedendaagse versies. Van opties was er dan ook bijna geen sprake. Echt grappig is ook de originele sticker die binnenin aan de voorruit kleeft. Het geeft een overzicht van alle verkeersborden die chauffeurs in die tijd onderweg konden tegenkomen. Je had er toen ook maar een handvol, een wereld van verschil met vandaag. Nu is de wetgeving erg uitgebreid en vaak zelfs erg complex voor het vrachtvervoer.”

Gegeerd bij verzamelaars

De truck is een prachtexemplaar dat erg gegeerd is bij verzamelaars, al denkt Maxime absoluut niet aan verkopen. “Met één telefoontje heb ik niet alleen een stukje industriële geschiedenis maar ook een stuk familiegeschiedenis terug naar Menen kunnen brengen”, glundert de man. “Het spreekt voor zich dat de Ford dan ook niet te koop is, al kreeg ik wel al enkele aanbiedingen. Het feit dat hij niet alleen zo schitterend is gerestaureerd maar ook compleet is, spreekt natuurlijk heel wat autoliefhebbers aan. Mechanisch is hij ook in excellente staat. De motor spint als een kat en eigenlijk kun je er zo opnieuw mee de baan op. Neen, de Ford krijgt hier een prominente plaats en zal worden gebruikt als mini tentoonstelling. Met één blik kijk je naar zowel het verleden als de toekomst. Vandaag verloopt heel wat van het productieproces automatisch. Robots die door vakmensen worden bediend, bouwen op die manier een oplegger. In 1948 was daar helemaal geen sprake van en was het een volledig manueel gebeuren. Er werden toen ook heel wat minder opleggers gebouwd. Als je er eentje kan terugvinden in deze staat, heb je een unicum in handen. Hier gaan we geen afscheid meer van nemen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier