Masterstudenten erfgoed winnen ideeënzoektocht om Kortrijks stationsgebouw te bewaren en herbestemmen

V.l.n.r. Hendrik Nelde (voorzitter VVIA), Ellen Tielemans, Adriaan Linters (erevoorzitter VVIA) en Nicola Stevens. © Paul Delplancke
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

In het kader van de nationale Herbestemmingsdag gingen de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie vzw (VVIA) en de werkgroep Red Ons Station, op zoek naar creatieve ideeën en alternatieven voor de sloop van het Kortrijkse stationsgebouw. De winnaars werden Nicola Stevens en Ellen Tielemans, masterstudenten erfgoedstudies aan de Universiteit Antwerpen.

Een jury beoordeelde de inzendingen van de jonge architecten en deelnemers aan de ideeënzoektocht, die samen oplossingen bedachten voor de uitdaging: de infrastructuur van het station vernieuwen én het stationsgebouw bewaren en herbestemmen.

Verschillende dimensies

Nicola Stevens en Ellen Tielemans, masterstudenten erfgoed aan de Universiteit Antwerpen behaalden de eerste prijs. “Hun project behandelt de verschillende dimensies die aan zo’n project verbonden zijn: stedenbouwkundig, patrimoniaal, structureel alsook de relatie tot de openbare ruimte. Concrete items zoals toegankelijkheid komen evenzeer aan bod”, zegt erevoorzitter Adriaan Linters.

Nicola Stevens en Ellen Tielemans werkten redelijk gedetailleerd voorgestelde ruimtes uit, met speelse volumes en stelden verder de naam SpoorLAB voor hun creatieve ruimtes en activiteiten voor, wat de UNESCO Creative City-status van Kortrijk versterkt. Het voorstel om variatie in de aangeboden ruimtes te voorzien toont aan dat met patrimonium flexibel kan omgegaan worden.”

Groene oase

“We gaan uit van een groene oase/park met verkeer aan de randen, en een marktgebied en terrassen aan de voorkant van het stationsgebouw, die kunnen zorgen voor een voetgangersvriendelijke en levendige stedelijke ervaring. We hebben aandacht voor de samenvallende vervoersstromen, van vitaal belang voor een stationsgebouw. Hoe deze kunnen worden gepland in afzonderlijke en veilige routes”, duiden Nicola en Ellen.

“De site levensvatbaar maken en functies in het gebouw inbrengen kunnen het gebouw redden. Een uitgestoken hand dus vanuit de werkgroep Red Ons Station naar het stadsbestuur, de NMBS en zeker De Lijn, een opvallende afwezige in de al gevoerde gesprekken. De buslijnen spelen nochtans een bepalende rol in het al dan niet slopen van het Kortrijkse stationsgebouw. Straks herdenkt Kortrijk de 80ste verjaardag van de verwoestende bombardementen van 1944. Het zou een uitgelezen moment zijn om de sloopplannen te herzien en het meest iconische voorbeeld van de wederopbouwarchitectuur nieuwe leven in te blazen”, besluit Linters.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier