Bij Thule zijn dagelijks ongeveer vijftig maatwerkers van 't Veer aan de slag. "Zo staan ze onder andere in voor de assemblage van de Single Step, de trapjes waarmee men gemakkelijk in en uit een campingcar kan stappen. Het is een proces waarbij niet alleen heel veel onderdelen nodig zijn, ook het aantal etappes van de assemblage is niet van de poes." Bram Wenes, communicatiemanager bij 't Veer, schetst een situatie waar heel wat maatwerkbedrijven mee geconfronteerd worden. "Iedere maatwerker persoonlijk gaan begeleiden is een erg intensief proces, zowel financieel als praktisch. Daarnaast is het ook belangrijk om onze maatwerkers zo snel en zo flexibel mogelijk te kunnen inzetten. Een oplossing hiervoor drong zich op en die oplossing vonden we in het COVATTI project, een initiatief van POM West-Vlaanderen en 4Werk." Dat project waarbij digitale toepassingen de inzetbaarheid van maatwerkers moeten bevorderen, vond een weg naar de werkvloer bij Thule. "Het assembleren van de Single Step vraagt meer dan dertig etappes en gebruikt verschillende onderdelen. Hoe we dit op een voor de hand liggende manier konden tonen en vooral leren aan onze maatwerkers, dat was de vraag die ons bezighield", vertelt Bram Wenes.

Powerpoint-instructie

Bart Neels, ingenieur bij 4werk, de overkoepelende organisatie van West-Vlaamse maatwerkbedrijven, werkte samen met zijn team aan een praktische oplossing. "We bouwden twee werkbanken om tot digitale leerplatformen binnen het bedrijf. Alle onderdelen staan op vaste plaatsen en alle gereedschappen liggen zoals ze ook in het bedrijf liggen. Door middel van drie knoppen, die een PowerPoint-instructie aansturen, kan de maatwerker de assemblage van de Single Step stap voor stap aanleren. De PowerPoint toont aan welk onderdeel moet worden gebruikt en welke handelingen moeten worden uitgevoerd. Is het niet helemaal duidelijk, dan kan de maatwerker met één druk op de knop een instructievideo bekijken. Alles werd zo kostenefficiënt mogelijk ontworpen: het bedrijf moet niet investeren in grote toestellen of dure machines. Ook is het proces voor de maatwerker zelf erg rechtuit. Er is geen nood aan voorkennis en het volstaat om op één knop te drukken om de instructie voor de opleiding te starten."

Waardevolle partner

Door de digitale injectie kan 't Veer zichzelf opnieuw naar voren schuiven als waardevolle partner voor de klanten. "Als de werkdruk bij Thule bijvoorbeeld heel wat hoger wordt, dan kunnen we probleemloos een extra maatwerker voorzien", geeft Bram Wenes nog mee. "Waar we zonder de digitale toepassingen een aanzienlijke tijd voor een opleiding moeten voorzien, kunnen onze mensen nu snel worden ingezet en kunnen ook zij mee evolueren met de snel veranderende wereld."

Bij Thule zijn dagelijks ongeveer vijftig maatwerkers van 't Veer aan de slag. "Zo staan ze onder andere in voor de assemblage van de Single Step, de trapjes waarmee men gemakkelijk in en uit een campingcar kan stappen. Het is een proces waarbij niet alleen heel veel onderdelen nodig zijn, ook het aantal etappes van de assemblage is niet van de poes." Bram Wenes, communicatiemanager bij 't Veer, schetst een situatie waar heel wat maatwerkbedrijven mee geconfronteerd worden. "Iedere maatwerker persoonlijk gaan begeleiden is een erg intensief proces, zowel financieel als praktisch. Daarnaast is het ook belangrijk om onze maatwerkers zo snel en zo flexibel mogelijk te kunnen inzetten. Een oplossing hiervoor drong zich op en die oplossing vonden we in het COVATTI project, een initiatief van POM West-Vlaanderen en 4Werk." Dat project waarbij digitale toepassingen de inzetbaarheid van maatwerkers moeten bevorderen, vond een weg naar de werkvloer bij Thule. "Het assembleren van de Single Step vraagt meer dan dertig etappes en gebruikt verschillende onderdelen. Hoe we dit op een voor de hand liggende manier konden tonen en vooral leren aan onze maatwerkers, dat was de vraag die ons bezighield", vertelt Bram Wenes. Bart Neels, ingenieur bij 4werk, de overkoepelende organisatie van West-Vlaamse maatwerkbedrijven, werkte samen met zijn team aan een praktische oplossing. "We bouwden twee werkbanken om tot digitale leerplatformen binnen het bedrijf. Alle onderdelen staan op vaste plaatsen en alle gereedschappen liggen zoals ze ook in het bedrijf liggen. Door middel van drie knoppen, die een PowerPoint-instructie aansturen, kan de maatwerker de assemblage van de Single Step stap voor stap aanleren. De PowerPoint toont aan welk onderdeel moet worden gebruikt en welke handelingen moeten worden uitgevoerd. Is het niet helemaal duidelijk, dan kan de maatwerker met één druk op de knop een instructievideo bekijken. Alles werd zo kostenefficiënt mogelijk ontworpen: het bedrijf moet niet investeren in grote toestellen of dure machines. Ook is het proces voor de maatwerker zelf erg rechtuit. Er is geen nood aan voorkennis en het volstaat om op één knop te drukken om de instructie voor de opleiding te starten." Door de digitale injectie kan 't Veer zichzelf opnieuw naar voren schuiven als waardevolle partner voor de klanten. "Als de werkdruk bij Thule bijvoorbeeld heel wat hoger wordt, dan kunnen we probleemloos een extra maatwerker voorzien", geeft Bram Wenes nog mee. "Waar we zonder de digitale toepassingen een aanzienlijke tijd voor een opleiding moeten voorzien, kunnen onze mensen nu snel worden ingezet en kunnen ook zij mee evolueren met de snel veranderende wereld."