Literaire dag in het Instituut der Heilige Kindsheid: “Leerlingen warm maken voor taal”

Groepsfoto Instituut der Heiligen Kindsheid © Jan Maeseele
Jan Maeseele
Jan Maeseele Medewerker KW

Het is een tweejaarlijkse gewoonte dat ze in het Instituut der Heilige Kindsheid (IHK) een literaire dag organiseren. Alle leerlingen worden dan ondergedompeld in een literair bad met bijdragen rond het gesproken en het geschreven woord. Diverse prominenten op het vlak van taal doen die dag hun inbreng.

“Voor deze dag halen wij telkens een aantal boeiende mensen naar onze school die de leerlingen een mooi verhaal kunnen brengen. Het moet bij hen de interesse opwekken voor alles wat met taal te maken heeft”, legt directeur Jo Willemyns uit.

“De school werd op deze literaire dag bezocht door een aantal gevestigde waarden en een aantal beginnende gezichten uit binnen- en buitenland. Eén ding hebben ze gemeen: ze kunnen de leerlingen bekoren door hun literaire inbreng.”

Culturele ontwikkeling

Directeur Jo Willemyns wijst er voorts op dat alle mogelijke uitingen van taal hier aan bod komen. “Alle leerlingen van het eerste tot en met het zesde jaar kregen verschillende acts voorgeschoteld. Op het programma stonden ook workshops, lezingen en zelfs theatervoorstellingen. Alles was afgestemd op de verschillende leeftijden van de leerlingen. Een team van leerkrachten zette zich in de voorbije maanden in om er een boeiende, en voor iedereen mooie dag van te maken. Ze zijn daar ook in geslaagd. Dat bleek alvast uit de reacties.”

De directeur is ervan overtuigd dat kunst en cultuur onmisbaar zijn in de brede vorming van de leerlingen. “Lessen in muziek, beeldende kunst en theater zijn niet alleen leuk, maar ze dragen ook bij aan het leerproces. Ze zijn nodig voor de culturele ontwikkeling van de jongeren.”

Tijdens deze literaire dag waren de leerlingen ook zelf creatief bezig in de workshops. In de derde graad zagen en hoorden ze Marieke Demaré aan het werk. In de eerste graad was er aandacht voor cartoons en strips met Maura Janssens, Steven Derie en Filip Van Caeneghem. Door het bijwonen van de theatervoorstellingen leerden de leerlingen een eigen mening vormen.

In de derde graad werken ze geconfronteerd met inspirerend Engelstalig theater. Voorts was er inbreng van Leen Dendievel, Bart Moeyaert, Astrid Sercu, Guy Didelez, Wouter Deboot en Tom Decock.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier