Kurt Van Eyck (53) haalt concessie voor openbare toiletten binnen voor negen jaar
Kurt Van Eyck heeft de concessie binnen en mag negen jaar lang de openbare toiletten in Oostende uitbaten. “Met een investering van 200.000 euro wil ik een van de grootste issues aan de Belgische kust tackelen: propere en toegankelijke toiletten”, klinkt het bij de man.
De aangespoelde Antwerpenaar Kurt had al ruim drie jaar de concessie van zeven van de acht openbare toiletten in de badstad in handen. Daar komt nu nog eens negen jaar bij. In december ging de stad op zoek naar een nieuwe concessiehouder omdat de huidige concessie afliep. Dik tegen de zin van Kurt waarop hij dreigde om geen enkel toilet te openen in de stad. Uiteindelijk openden alle toiletten toch en werkte Kurt hard aan een plan om de nieuwe concessie binnen te rijven, met succes.
“Daar heb ik een beetje verkeerd gereageerd”, vertelt Kurt. “Maar kijk, de plooien tussen mij en het stadsbestuur zijn platgestreken en ik blijf gaan voor propere en toegankelijke toiletten. Toen de openbare concessie werd vrijgegeven voor de looptijd van negen jaar, wist ik dat een extra investering voor de meestal verouderde openbare toiletten op zijn plaats zou zijn.”
Kurt investeert op termijn maar liefst 200.000 euro in de openbare toiletten. “We zijn een samenwerking aangegaan met ontwerpbureau Frisco, die mijn ideeën visualiseerden en een huisstijl ontwierpen. Daardoor kon ik met een sterk dossier richting stadhuis trekken. De toiletrol zal een kenmerkend uniform beeld vormen in alle toiletten”, aldus Van Eyck.
De toiletten worden volledig opgefrist en de bezoekers zullen er op een veilige en hygiënische manier hun behoefte kunnen doen. “Er wordt gekozen om zo goed als ‘touchfree’ te werken: van zeep, handdoeken, enzovoort… tot de kranen toe”, vervolgt Kurt. “De wand aan de binnenzijde van de toiletten zal bekleed worden met een gebruiksaanwijzing.”
Ook Oostendenaren Herr Seele en Kamagurka hebben hun aandeel in de vernieuwde toiletten. “We hebben voor enkele leuke prenten gezorgd om op de binnendeuren te hangen”, vertelt Herr Seele. “Bezoekers kunnen daar trouwens een selfie mee nemen en uploaden om de gehandtekende versie ervan te winnen.”
Tot slot heeft het nieuwe ‘Plaspunt’, want zo heten de vernieuwde openbare toiletten nu, digitale spiegels. “De spiegels zijn ‘top of the art’ en tonen publiciteit van bedrijven die extra willen opvallen in onze stad. Daarnaast biedt het ruimte aan extra communicatie”, besluit Kurt.
De investering in het project bedraagt 200.000 euro en er komt ook een vaste tewerkstelling voor drie medewerkers. Vanaf april worden er ook jobstudenten ingezet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier