Koksijde schaft elektrische bestelwagens met laadbak aan
Lokaal Bestuur Koksijde heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen om de normen van het klimaatplan 2030 te halen. De gemeente pakt alvast uit met een primeur: met steun van de Provincie West-Vlaanderen rijdt het stadspersoneel voortaan met volwaardige elektrische bestelwagens met laadbak.
Burgemeester Marc Vanden Bussche: “We gebruiken al even elektrische wagens en (bak)fietsen. Met deze eerste volwaardige elektrische bestelwagens met laadbak voor onze teams Openbare netheid en Openbare werken maken we een nieuwe sprong vooruit. Dat is een mooi klimaatproject en meteen een pilootproject voor West-Vlaanderen.”
Gedeputeerde Jurgen Vanlerberghe: “80 procent van de CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door het opwekken van energie met fossiele brandstoffen. Om die uitstoot naar beneden te halen, moeten we af van die fossiele brandstoffen. Met de aankoop van twee elektrische bestelwagens stelt Koksijde een voorbeeld voor alle West-Vlaamse gemeenten en dat is dan ook een opsteker voor de klimaatdoelstellingen die we voor de hele provincie ambiëren. Met het provinciale klimaatfonds sporen we aan tot concrete actie, op lokaal niveau, zodat het ook meteen zichtbaar is voor de burgers. Dit is nog altijd de beste manier om die burger te motiveren om zelf ook actie te ondernemen.”
Versneld ‘verledden’
Schepen van Milieu Guido Decorte: “De klimaatverandering is al lang geen ver-van-ons-bed-verhaal meer. We streven er naar om onze CO2-uitstoot met 40 procent te verminderen tegen 2030. Dat het niet enkel bij plannen blijft, is duidelijk. We stellen de fiets centraal, gaan voor een totale en versnelde ‘verledding’ van onze openbare verlichting tegen 2025, en we plaatsten intussen al honderden zonnepanelen op onze gemeentelijke gebouwen,… Dat is nodig. Want iedereen kan een verschil maken. Meer dan 120 bewoners gaven ons al hun mening en reikten nieuwe ideeën aan via onze klimaatenquête. Deelnemen kan nog steeds via www.koksijde.be/klimaat .”
De 100 procent elektrische Maxus EV80 is nog vrij uniek in België en beschikt over de krachtigste batterij in zijn klasse en heeft daarmee een rijbereik tot 190 km, een laadvermogen van 910 kg en een trekvermogen van 1.200 kg. De totale kostprijs bedraagt 133.000 euro. Het project wordt ondersteund door de Provincie West-Vlaanderen met een subsidie van 100.000 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier