Klanten zonder klutters, obers zonder fooi aan de kust

Leo Deklerck (vierde van rechts) van restaurant Ocean roept de klanten op om toch altijd wat cash bij te hebben.©Peter MAENHOUDT
Leo Deklerck (vierde van rechts) van restaurant Ocean roept de klanten op om toch altijd wat cash bij te hebben.©Peter MAENHOUDT
Gillian Lowyck

Door de coronacrisis halen meer en meer mensen hun bankkaart boven om te betalen, ook voor kleine bedragen. En dat merken ze in de cafés en restaurants. Waar vroeger meestal wat drinkgeld werd achtergelaten voor het personeel, wordt het precieze bedrag nu met de kaart betaald. “Een fooi is mooi meegenomen voor ons personeel, dat in deze tijden moeilijk te vinden is”, zegt Leo Deklerck van restaurant Ocean in Oostende.

Het is zaakvoerder Leo Deklerck van restaurant Ocean op de Oostendse zeedijk die aan de alarmbel trok. Zijn personeel ontvangt tot 40 procent minder fooi. “Het is opvallend: sinds de lockdown betalen meer en meer mensen met de kaart. En daardoor laten de klanten ook minder fooi achter”, zucht hij.

“Pas op, veel mensen willen wel iets extra geven als ze met de kaart betalen. Maar dat is niet toegelaten bij ons, want die centen worden dan belast. Wij zijn de enige sector waar mensen een fooi geven. Het wordt niet gedaan bij pakweg kapsalons of andere zaken. Cashloos betalen werd tijdens de lockdown gestimuleerd en dat merkte ik ook bij de takeaway. Mensen betaalden een koffie – een klein bedrag – met de kaart.”

Mooi meegenomen

Leo Deklerck wijst er op dat een fooi geven zeker niet verplicht is voor de klanten. “Maar het is een extraatje, een motivatie voor ons personeel. Zij moeten werken tijdens de weekends en op momenten waarop iedereen anders meestal vrij is. Zeker in tijden dat het zó moeilijk is om personeel te vinden, is zo’n fooi wel mooi meegenomen.”

De zaakvoerder ziet voorlopig geen oplossing. “Ik hoop dat mensen zich ervan bewust zijn en toch wat cash op zak steken.”

Nog 10 procent over

In de Venezia in Middelkerke blijft nog 10 procent over van wat vroeger aan fooien werd gegeven. We zien zaakvoerster Carolien Wallecan (links) en klant Betina Haremans.© Luc Cassiman
In de Venezia in Middelkerke blijft nog 10 procent over van wat vroeger aan fooien werd gegeven. We zien zaakvoerster Carolien Wallecan (links) en klant Betina Haremans.© Luc Cassiman

Ook Karel Wallecan, uitbater van tearoom Veneziana in Middelkerke, merkt dat er minder fooien worden gegeven. “Het is een heel groot verschil met vroeger”, zegt hij. “Ik denk dat ons personeel nog zo’n 10 procent fooi overhoudt. Het is gewoon een feit dat mensen veel meer met de bankkaart betalen sinds de coronacrisis. Er is ook wel een verschil tussen zaken en als het over hogere of kleinere bedragen gaat. Dat hoor ik toch van collega’s. Als de rekening 200 euro bedraagt, geeft men vaak nog iets bij. Dat is toch minder bij kleinere bedragen.”

“Als de rekening vroeger 27 euro bedroeg, betaalde men 30 euro en zei: ‘het is goed zo’. Dat is vandaag weggevallen”, weet Karel. “Kijk, fooien zijn een mooi extra voor ons personeel. In andere sectoren krijg je misschien een bedrijfswagen of andere voordelen, wel, bij ons zijn dat dan fooien”, geeft hij nog mee.

Nog niets van gemerkt

Een ander verhaal is te horen bij brasserie Alfons in de Alfons Pieterslaan in Oostende. “Minder fooien? Daar merken wij eigenlijk niet veel van”, zegt uitbater Steve Declerck. “Ik moet zeggen dat wij een héél goede ober hebben. En hij krijgt zelfs meer drinkgeld dan vóór de coronacrisis. Hoe dat komt? Mensen zijn precies vrijgeviger. Ze zijn tevreden dat ze weer iets kunnen komen drinken of eten. Bovendien hebben ze al die maanden niets uitgegeven, er kan dus misschien wel een extraatje van af?”

“Ik geloof dat 40, 50 procent van de klanten met de kaart betaalt bij ons. Dat valt dus nog goed mee. Onze ober staat trouwens alleen en hij is heel populair (lacht). Wij hebben ook veel vaste klanten, meer Oostendenaars, en zijn dus minder afhankelijk van toeristen. Dat is misschien ook een factor.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier