Kenny Vandenberghe uit Ingelmunster restaureert oldtimers: “Elk voertuig is een nieuwe uitdaging”

Kenny tussen enkele oldtimers in zijn loods.©FODI
Kenny tussen enkele oldtimers in zijn loods.©FODI
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

Kenny Vandenberghe uit Ingelmunster heeft met zijn zaak Le Double Chevron in Bouwke 13 méér dan de handen vol. De zelfstandige is gespecialiseerd in het restaureren van oude Citroën-voertuigen. Vanuit het hele land komen ze afgezakt naar zijn loods, want Kenny is een krak in zijn vak.

Kenny Vandenberghe (34) woont in Kachtem, waar hij ook opgroeide. Als kleine jongen was hij al gefascineerd door auto’s. Hij reed met zijn fiets naar de toonzaal van de garage Vanhulle in Izegem, waar hij de auto’s bekeek en informeerde hoe ze werkten. Zijn pa was een Mercedes-liefhebber die voor het onderhoud langskwam naar de garage van José Vandevyver op de hoek van de Meulebeke- en de Bollewerpstraat of op een boogscheut van waar Kenny nu met zijn bedrijf huist. De nieuwe KMO-zone Bouwke is inderdaad gevestigd bijna rechtover de Bollewerpstraat.

Gek van mechaniek

Kenny volgde de richting automechanica in het VTI in Izegem. “Het was maar logisch dat ik die studierichting zou volgen, want ik was gek van mechaniek en hoe alles in elkaar stak. Maar het merk Citroën werd erin gestampt door mijn ma, die altijd sprak over ‘een auto die omhoog kwam’. Ik vond dat als kleine gast heel speciaal”, lacht Kenny. “Mijn grootvader zaliger was in het bezit van een DS. Ik leerde zo’n auto beter kennen dankzij YouTube. Ik bleef maar surfen op zoek naar informatie over zo’n wagen. Dankzij het internet leerde ik dus een Citroën van binnen en van buiten kennen.”

Opvoeder

Toen Kenny de schoolbanken verliet, werkte hij ruim vijf jaar bij chauffage Declercq in Kachtem, waar zijn pa als magazijnier werkte en daar ook met pensioen ging. In die periode sleutelde Kenny na zijn werkuren ook nog aan auto’s van vrienden. Hij volgde nog één oriëntatiejaar voor opvoeder in het VSPW in Kortrijk, maar ook dat lag hem niet. “Tot mijn ma zich afvroeg of ik niet beter uit zou kijken naar een werk met auto’s, want eigenlijk sleutelde ik al mij hele leven aan voertuigen. Ik moest haar gelijk geven.

Ik ging vervolgens vijf jaar aan de slag bij VDL Jonckheere in Beveren-Roeselare en daar herleefde ik omdat ik er motoren mocht opstarten of elektriciteitswerken kon uitvoeren. Wij waren de voorlaatste schakel vooraleer de bussen werden verkocht. We moesten dus alle problemen opzoeken. Ik zag ook alles veranderen qua technologie: de types euromotoren, hybride, elektrisch,… Tussenin bleef ik ook verder aan eigen wagens sleutelen én bleef ik ook cursussen volgen”, vertelt Kenny verder.

Het budget voor een reis wordt nu in een oldtimer gestopt

“Op 1 april 2016 werd ik deeltijds zelfstandige. Er kwam echter meer werk binnen, omdat ik lid was van een oldtimerclub. Op 1 oktober 2017 begon ik als voltijds zelfstandige te werken in een loods in de Meensesteenweg in Izegem. Nu heb ik mijn bedrijf op deze nieuwe KMO-zone in Bouwke 13 in Ingelmunster.”

Volgens Kenny is de wereld van de oldtimers een nichemarkt. “Ook in Ingelmunster staat er nog bij veel mensen een oldtimer in de schuur of garage. Door corona haalden sommige liefhebbers de auto van onder het stof en besloten ze ook euro’s aan het herstellen te spenderen. Ik ben gespecialiseerd in Citroën Traction, ID, DS, CX, … De huidige garages kunnen daar niet meer aan werken. Dat is echt handwerk en er kruipt daar heel veel tijd in. Collega-garagisten die hetzelfde doen als ik zijn al wat ouder of focussen zich niet alleen op Citroën. Er staan hier wagens van particulieren uit Brugge, Zillebeke, Nederland…“

“Ik ben ook al jaren lid van Club Citrosfeer Vlaanderen met 125 leden. Zelf sleutelde ik toch al aan een 35-tal wagens van leden. De mond-tot-mondreclame doet veel en dus probeer ik alle klanten tevreden te stellen.”

Veilig

Voor Kenny is het altijd een uitdaging, ongeacht aan welke oldtimer hij werkt. “Er komen mensen langs die vragen om hun wagen volledig te strippen en terug op te bouwen. Andere klanten komen af om één of ander onderdeel te vervangen. Maar iedereen is hier gelijk voor de wet. Elk voertuig is voor mij een nieuwe uitdaging”, benadrukt Kenny. “Het belangrijkste voor mij blijft altijd dat ze veilig van punt A naar punt B kunnen rijden. Krijg ik een grote opdracht binnen, dan werk ik in fasen. Ik controleer het voertuig vanaf de voor- tot aan de achterzijde. Ik ga van het chassis naar de ophanging, motor, exterieur en interieur. Het is vaak precisiewerk, maar ik doe het graag. Ik moet er natuurlijk mijn boterham mee verdienen, maar ik kijk niet op één uurtje extra werk. Auto’s die 10 of 20 jaar stil stonden, wil ik immers terug op de baan krijgen. Als ik iets kan restaureren en er is budget, dan is de klant tevreden en ben ook ik gelukkig.”

Meer budget

“Wat door corona opvalt, is dat liefhebbers nu meer budget in de herstellingen steken. De reden? Sommigen konden al twee jaar geen reis maken. Dat geld wordt nu gebruikt om de oldtimer verder te restaureren. Dat is zelfs mogelijk in verschillende stappen, afhankelijk wanneer er terug budget beschikbaar is. Daar heb ik ook alle begrip voor. De prijzen? Een D-Special is al rijklaar voor 25.000 euro, een DS 23 voor 35.000 à 45.000 euro. Duur? Misschien wel, maar als je de wagen opknapt in enkele jaren tijd dan valt dat bedrag mee. En geef toe, rij je dan eens in je eigen oldtimer Citroën doorheen het rustige landschap, dan is dat zalige gevoel met geen geld te betalen.”

Info: Le Double Chevron, Bouwke 13, Ingelmunster, 0471 65 23 99, kennyvandenberghe@hotmail.com .

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier