Jumbo Lauwe brengt geschiedenis van gemeente in beeld met eigenzinnig stickerboek: “Geschikt voor alle generaties”

Voor de lancering liet de supermarkt 3.000 boeken drukken. © CLL
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Vergeet het ruilen van voetbalstickers, emoji’s of stickers. Wie er in Lauwe echt bij wilt horen, verzamelt vanaf maandag de historische stickers van de gemeente. Supermarkt Jumbo lanceert een eigenzinnig stickerboek, waarbij de geschiedenis van Lauwe in beeld wordt gebracht.

Zes maanden lang, in het grootste geheim, werd aan dit aparte boek gewerkt. “En we hebben echt moeten wikken en wegen”, lacht Sebastien Sintobin.

De uitbater van de supermarkt, nooit om een stunt verlegen, ging aankloppen bij de geschiedkundigen van de stad. Ze hielpen hem de levenslijn van Lauwe, een gemeente waar de familie van Sebastien ondertussen al drie generaties lang mee verweven is, in beeld te brengen. “Zo werd het aanbod herleid naar 175 foto’s, die ieder aspect van Lauwe in beeld brengen. De oorlog, het voetbal en zelfs de cafés? Het zijn thema’s die allemaal aan bod komen. Om het boek, dat we met een harde kaft hebben laten maken, te kunnen vullen moet je volgens het gekende recept te werk gaan. Per aankoopschijf van 10 euro krijg je een pakje met daarin drie stickers. Zo kan iedereen acht weken lang verzamelen, wisselen en kleven natuurlijk. Leuk, met een historische insteek, om zo echt alle generaties aan te kunnen spreken.”

Voetbaliconen

Ook voetbal komt in het boek aan bod, en voor de gelegenheid werden Lorenzo Staelens en Hein Vanhaezebrouck uitgenodigd. Beide voetbaliconen begonnen ooit hun carrière op de velden van Lauwe, waarna ze elk hun eigen hoofdstuk van de Belgische voetbalgeschiedenis schreven. Beide legendes van de balsport werden eveneens aangeduid om de winnaar van een aparte loterij te trekken.

Jumbo Lauwe, voordien supermarkt Select, is al jaar en dag verweven met het sociale gebeuren in de gemeente. Tijdens de voorstelling van het stickerboek werd dat nogmaals in de verf gezet, toen beide voetballers een vereniging uit een grote pot mochten kiezen. Die vereniging keerde huiswaarts met 200 euro aan aankoopbonnen. De eer viel te beurt aan de vzw achter Het Schippersweekend.

Voor de lancering liet de supermarkt 3.000 boeken drukken. Die zijn gratis te verkrijgen aan de infobalie in de winkel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier