Izegem zet lokale handelaars met eigen stickeralbum in de kijker
In Izegem kan je de komende maanden geen stickers van voetbalhelden als Messi of Ronaldo sparen, maar wel van… lokale handelaars. De plaatselijke apotheker, bakker, garagist of slager is voortaan een verzamelobject en kan je in een boekje kleven, net als in de befaamde Panini-albums. “Op die manier willen we een gezicht geven aan de handelaars die onze lokale economie draaiende houden”, klinkt het.
Een maand lang vind je onder de noemer ‘We hebben het in Izegem’ 250.000 stickers in 50.000 pakjes, verdeeld over honderd deelnemende handelaars. Bij elke aankoop ontvang je een pakje met vijf willekeurige stickers. “Elke handelaar krijgt een persoonlijke pagina in het boekje, met een profielfoto, een samenvatting van hun aanbod en gegevens zoals de locatie en openingsuren”, weet schepen van Lokale Economie Lisbet Bogaert (N-VA). “De deelnemende handelaars staan in alfabetische volgorde, zo vind je als verzamelaar snel terug welke stickers je mist. Het verzamelboekje heeft een compact formaat, ideaal om op het aanrecht bij te houden of om mee te nemen in je handtas of boekentas.”
Brengt handelaars samen
Het idee ontstond een paar jaar geleden in Beernem, waar de lokale handel door de actie extra in de kijker liep. “We vonden het concept toen zo geslaagd dat we besloten er mee naar andere steden te trekken en Izegem is de eerste die toehapt”, vertelt Johannes Mortier van het initiatiefnemende Glowflow. “Het brengt handelaars samen, zet mensen aan om eens op bezoek te gaan in een winkel die ze misschien nog niet kennen en ook de jeugd wordt er door het verzamelen bij betrokken.”
Of de bakker om de hoek dezelfde aantrekkingskracht heeft als een Kyllian Mbappé of Kevin De Bruyne blijft natuurlijk de vraag, maar Johannes heeft er alle vertrouwen in. “Er is natuurlijk het verzamelaspect. Veel mensen zullen het gewoon al leuk vinden om hun boekje vol te krijgen. In Beernem zagen we dat er op sociale media zelfs duchtig geruild werd en dat er bij dagbladhandels bokalen stonden om dubbele te wisselen. Om mensen extra te motiveren, valt er ook voor 4.500 euro aan prijzen te winnen. De hoofdprijs bestaat uit 1.500 euro aan Izegem Kadobonnen die je kan inruilen bij de lokale handelaars.”
Ruilcafés
Net als bij echte Panini-stickers denkt de stad er over na om ook ‘ruilcafés’ in het leven te roepen, maar hoe dat in zijn werk zal gaan is op dit moment nog niet duidelijk. “Het wordt niet alleen een leuk hebbeding waar je iets moois mee kan winnen, maar het is ook een waardevol boekje met basisinfo over honderd handelaars. Ideaal voor wie vlug iets wil opzoeken”, meent de schepen.
De handelaars zelf zijn alvast enthousiast. “We deden in het verleden al mee met andere acties, maar dit spreekt volgens ons de mensen nog meer aan omdat je kan ruilen”, vertellen Nathalie Tytgat en Gwen Vanhaesebrouck van Hair- en Nailstudio Total Contrast. “Het is gewoon leuk om stickers te kunnen verzamelen van mensen die je misschien persoonlijk kent. Niet dat we automatisch meer zullen verkopen, maar qua zichtbaarheid kan dit tellen. Mensen moeten sowieso door het boekje bladeren. Of we ons zelf al in stickervorm gespot hebben? Nog niet, maar we zijn wel benieuwd naar het resultaat”, lachen ze.
De stickerspaaractie is een initiatief van de stad, Glowflow en Unizo met medewerking van Izyprint en Maatkracht. Ze loopt van 25 september tot 31 oktober. Zodra je voor minimum vijf euro iets koopt, krijg je één pakje. Alle info over de actie vind je binnenkort op www.izegem.be/wehebbenhetinizegem.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier