Hiphopcollectief ‘Minstens Records’ maakt werk van eerste EP
Muziek is de moedertaal van het hart, beweerde de Duitser Ernst Hohenemser ooit. Van de onwrikbare waarheid die achter deze gevleugelde woorden schuilgaat, hoef je Laurents Dhaene niet te overtuigen. Muziek heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het leven van de 29-jarige Deerlijkenaar , die in het dagelijks leven als verpleger aan de slag is in het woonzorgcentrum Biezenheem in Bissegem.
Vette beat
“Ik heb een programma om nummers op te nemen en richtte mij in de beginjaren vooral op elektronische muziek”, verduidelijkt Laurents, die bij zijn vrienden beter gekend is als Lou Pottetoe. “ Onder impuls van Kevin Verzele, die onder de artiestennaam Zele Beeste de EP ‘Tbegon in 91’ uitbracht, kwam ik in het hiphopwereldje terecht . Hij maakt samen met mij deel uit van Minstens Records, net als Kenny Verzele en Timo Van Hossemael. Die laatste twee ken je respectievelijk als Mc Keke en Beatmo.”
“Vanuit onze studio, die een veel betere akoestiek heeft dan onze vorige zolderruimte, zijn we momenteel volop bezig met de voorbereiding van een eerste EP. Het wordt een album dat helemaal van ons zal zijn . We steken er heel wat tijd in. Een deadline hebben we niet. We willen een product leveren dat ‘af’ is en klinkt zoals we dat echt willen.”
Democratie, vrede en conflict
“Hoe onze nummers vorm krijgen? Daar zit geen eenzijdig stramien in. We vertrekken meestal vanuit een goede, vette beat. Die laat speelruimte voor een passende tekst. Die is minstens even belangrijk. De tekst moet puur zijn, trouw aan je hart en ziel. Inspiratie halen we bij andere hiphopartiesten en vooral uit het dagelijkse leven. Thema’s als eenzaamheid, democratie, vrede, conflict, actualiteit, milieu en mensenrechten komen daarbij aan bod. We gaan niet pretenderen dat hiphopartiesten de woordkunstenaars van nu zijn, maar wij hechten toch veel belang aan het tekstuele.”
“ Hiphop kampt jammer genoeg nog te vaak met een negatief imago : artiesten met connecties in de criminaliteit en een hypermasculine cultuur van opschepperij over money, cars and bitches. Het genre is meer dan dat. Net zoals hiphopnummers bestaat er ook poëzie van bedenkelijke kwaliteit. Niet alle succesvolle hiphopartiesten maken per se lichtvoetige feestliedjes. Sommigen kiezen uitdrukkelijk voor conscious hip hop (bewuste hiphop, nvdr.), waarbij de politieke emancipatie van minderheden centraal staat. Daarnaast krijgen de artistieke elementen van tekst en video meer aandacht. Wij werken stilletjes verder aan ons project. In deze surrealistische tijden lukt dat vrij aardig. Een van de weinige voordelen van corona… Maar uiteraard staan we te popelen om weer ons ding te mogen doen voor een breder publiek.” Wie de muziek van het hiphopcollectief wil beluisteren, kan dat via SoundCloud of via YouTube onder Minstens Records en Beatmo. (RD)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier