Handelaars kunnen voortaan zelf digitale infozuil aankopen: “Ook interesse vanuit logiessector”
Het stadsbestuur plaatste een tijd geleden 35 digitale infozuilen in het kader van het project Zorgzame Buurten. Nu de zuilen een succes blijken te zijn, krijgen handelaars voortaan ook de mogelijkheid om er zelf eentje aan te kopen. “De zuilen hebben ondertussen al vruchten afgeworpen”, zegt schepen Mitch De Geest.
Al eerder plaatste het lokaal bestuur 35 digitale infozuilen bij lokale handelaars, huisartsen en een aantal stadsdiensten. Elke infozuil heeft een aanraakscherm, een folderhouder met meerdere vakken voor buurtkaartjes en een geïntegreerde brievenbus.
Door een buurtkaartje in te vullen en in de brievenbus te deponeren, kunnen inwoners een idee kenbaar maken, een buur bedanken, een helpende hand bieden of een vraag stellen. Vrijwilligers bezorgen de kaartjes wekelijks aan het lokaal dienstencentrum De Bollaard, waar de medewerkers op hun beurt contact opnemen met de buurtbewoners om samen aan de slag te gaan.
Informatie delen
“De zuilen hebben ondertussen al hun vruchten afgeworpen”, zegt schepen van Digitalisering en Innovatie Mitch De Geest (Team Blankenberge). “Dankzij dit project kunnen we nu snel belangrijke en buurgerichte informatie delen met onze inwoners die minder digitaal onderlegd zijn. Daarnaast gebruiken we de zuilen ook als extra kanaal om evenementen te promoten en stadsnieuws te communiceren – denk maar aan lokale wegenwerken, vacatures of nieuwe stadsprojecten.”
Volgens schepen van Toerisme Patrick De Klerck kwam er recent ook interesse vanuit de toeristische sector. “Op het jongste overleg van de logiessector werd gevraagd of de zuilen zouden kunnen worden aangekocht. Als stadsbestuur staan we hier volledig achter”, klinkt het. De kostprijs van zo’n infozuil is 999 euro (excl. btw)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier