Glenn Lambert uit Hooglede bouwde zolder om tot spoorwegparadijs
Tijdens de coronaperiode hadden veel mensen weinig om handen. Niet zo voor Hoogledenaar Glenn Lambert (34), die van de lockdown gebruik maakte om zijn zolder om te bouwen naar een paradijs voor de liefhebber van modeltreinen.
Van waar het idee om tijdens de coronaperiode je zolder of toch een deel ervan om te bouwen?
“Het is toch vooral de tijd en de ruimte die ervoor zorgde om over te gaan tot actie. Het was al langer de bedoeling om een treinbaan te maken. Het materiaal zat immers allemaal in dozen op zolder en dat is jammer uiteraard.”
Hoe is het idee om een verzameling van modeltreinen te beginnen?
“Ik kwam er op jonge leeftijd al mee in aanrzaking. Zo was ik als tiener enorm te vinden voor een treinbaan die bij familie thuis aanwezig was. Uren kon ik ernaar kijken en zo begonnen de ideeën te groeien. Van mijn overgrootmoeder kreeg ik een startersset cadeau. Al snel kreeg ik met mijn verjaardag verschillende treinen en op die manier groeide mijn hobby verder tot wat ze vandaag is. De laatste jaren kon ik me er minder mee bezig houden wegens andere prioriteiten. Maar door de coronacrisis heeft het treinvirus me weer te pakken. Ik denk dat ik wekelijks 10 tot 15 uur mee bezig ben.”
Ga je bewust op zoek naar nieuwe exemplaren voor je collectie?
“Zeker wel. Ik heb in maart tijdens de eerste lockdown beslist om een nieuwe treinbaan te bouwen met enkel Belgische locomotieven. Daardoor moeten heel wat treinen plaatsmaken en vinden ze hun weg in de verkoop. Ondertussen ben ik bewust op zoek naar Belgische exemplaren die via tweedehandssites en dergelijke wel makkelijker te vinden zijn dan vroeger.”
Heeft de verzameling een grote waarde?
“Voor mij persoonlijk heeft de verzameling een grote waarde. Alle stukken kan je apart kopen, dat is geen het probleem. Alles samen zetten op een treinbaan die technisch ook klopt, is een ander verhaal. De grootste waarde van de treinbaan is voor mij het even kunnen wegtrekken in een eigen wereld op zolder. Wegvluchten in een eigen wereld en even alle zorgen van de dag proberen te vergeten. Ook daar maak ik de koppeling van mijn hobby en ICT. De treinbaan is immers volledig computergestuurd en nog elke dag breng ik kleine wijzigingen in de programmatie aan om het geheel nog mooier te doen functioneren.”
“Treinvirus kreeg me weer te pakken door corona”
Je bent ook een rallyfanaat, van waar de passie voor de autosport?
“De rallysport kreeg ik met de paplepel mee. Mijn vader was copiloot en dan stond ik als klein mannetje op de eerste rij om de wagens te zien passeren. Vroeger passeerden de auto’s heel dicht en als klein kind vond ik dat echt fascinerend. Via de rittensport ben ik dan ook in het rallygebeuren gerold. Eerst als copiloot maar na enkele rally’s wou ik toch zelf het stuur voelen. Ons eerste avontuur was niet meteen een succes te noemen. We gingen zwaar van de baan en moesten beginnen aan een nieuwe wagen. Een complete herbouw was vorig jaar aan de orde om op te kunnen starten met een vernieuwde wagen. Maar het coronavirus stak er een stokje voor en de wagen staat nog steeds geparkeerd in onze garage.”
De autosportliefhebber bleef dit jaar wat op zijn honger zitten. Hoe evalueer jij het jaar 2020 op dat gebied?
“We kenden het geluk om toch eenmalig een testdag te kunnen organiseren. Dat was net voor de crisis. Voor de rest kan het jaar samengevat worden als verloren tijd en weggesmeten geld waarvoor we dit jaar niet echt iets teruggekregen hebben. De auto’s moeten immers ook om de zes maanden worden gekeurd. Wij dienen medisch gekeurd te worden en moeten er ook licenties in orde gebracht worden.”
“De grootste waarde van de treinbaan is het even kunnen wegtrekken in een eigen wereld”
Bezig zijn met modeltreinen, liefhebber van de autosport…blijft er nog tijd over voor andere zaken?
“Stil zitten, is zeker niet aan mij besteed. Naast mijn job in het ziekenhuis ben ik ook zaakvoerder van GL Projects. Hier focus ik mij op PC-herstel en -verkoop. Ik spendeer ook veel tijd aan het maken van websites. De tijd die over is, gaat vooral naar de treinen nu gezien rally geen optie is. In normale omstandigheden zie ik rally als zomerhobby en het bezig zijn met treinen als winterhobby.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier