Zesdejaars Sint-Jozefsinstituut maken mentale gezondheid bespreekbaar via website: “Het is oké om te tonen wie je bent”
De leerlingen van het zesde jaar van het Sint-Jozefsinstituut in Tielt creëerden een website waarin ze geestelijke gezondheidszorg bespreekbaar maken. Ze werkten creatieve ideeën uit over thema’s zoals angst, depressie en faalangst. De website van jongeren door jongeren zal in juni online komen.
Leerkracht Marjolein Devriendt (40) uit Tielt is naast lesgever ook psychologe. “In mijn privépraktijk combineer ik gesprekstherapie met creatieve technieken zoals schilderen, kunst, bewegingsmethodieken en mindfulness. Ik specialiseer me onder andere in emotionele problematieken zoals angst, depressie en burn-out. Ik wil opkomen voor jongeren die vastlopen en hen ondersteunen in hun zoektocht. Als lesgever ga ik jaarlijks met een nieuwe groep jongvolwassenen de uitdaging aan. Ik vind het belangrijk om zesdejaars een stukje levenswijsheid bij te brengen en hen klaar te stomen voor hun levensweg.”
Taboe doorbreken
“De combinatie leerkracht-psycholoog is soms uitdagend, maar wel een meerwaarde. Ik ben geoefend om lichaamstaal te zien en vang dat ook snel op. Ik leer mijn leerlingen hun verantwoordelijkheid opnemen voor hun leven en hun zorgen. De leerlingen hebben zelf het idee van ons project uitgewerkt. Met de opdracht rond Te Gek?! willen we het taboe rond geestelijke gezondheidszorg doorbreken en mensen laten stralen door hun eigen passie te laten uitvoeren. Dit jaar kozen we een online alternatief in de vorm van een website voor jongeren. We zullen de website eerst delen met jeugdzorgverenigingen zoals het JAC, CLB en CGGZ, alvorens deze online komt.”
Met de website willen de jongeren aan de hand van creatieve projecten belangrijke thema’s van de jongvolwassenheid bespreekbaar maken. “Ons project wil het taboe rond geestelijke gezondheid doorbreken. We kaarten gevoelige onderwerpen aan zoals stress, onzekerheid, angsten en body positivity. We maakten liedjes, kunstwerken en filmpjes om de topics te bespreken.”
Zichzelf kunnen zijn
Elise Billiet (18) vindt het belangrijk dat jongeren zichzelf kunnen zijn. “Het is oké om anders te zijn en te tonen wie je bent. Het is ook oké om je eens wat minder te voelen. Waarom kunnen psychologische problemen niet wat meer genormaliseerd worden? De politiek schenkt steeds meer aandacht aan de mentale gezondheid van jongeren, maar toch vinden wij jongeren vaak dat ze hierin falen.”
“Het positieve aan onze website is dat we dit samen deden. We werkten als één groep aan dit mooie project waarbij we leeftijdsgenoten kunnen helpen. De jongeren kunnen ook ontspanning vinden op onze website. Ze kunnen luisteren naar rustgevende muziek, podcasts en er zijn tal van ontspanningsoefeningen. We verwijzen ook door naar hulporganisaties voor jongeren zoals WatWat of Awel.”
De leerlingen van het zesde jaar beleven de huidige pandemie allemaal op hun eigen manier. Vooral het gebrek aan sociale contacten en de online lessen beginnen steeds zwaarder door te wegen.
Voor Elias Nemegheer kwam de lockdown extra hard aan. “Het afgelopen jaar is moeilijk geweest. We konden wel met vrienden afspreken, maar echt uitbundig vieren zit er al een tijdje niet meer in. Tijdens de pandemie ben ik mijn neef verloren door een ongeluk. Ik heb toen tegen mezelf gezegd dat ik volop moet genieten van het leven. Maar dat is net iets wat de pandemie verhindert.”
“We merken ook op dat de frustratiegrens bij iedereen net wat lager ligt”, getuigen Céleste Vancauwenberghe en Romy Lemey, allebei 17 jaar.
Belangrijke mijlpaal
Voor de leerlingen is het laatste jaar secundair onderwijs een belangrijke mijlpaal in hun leven. De huidige maatregelen temperen echter de vreugde. “De manier waarop we onze middelbare schooltijd moet afsluiten, vinden we moeilijk. Omdat de laatstejaarsreizen naar Rome en Boedapest afgelast zijn, hebben we niet de kans gekregen om onvergetelijke momenten te beleven. We zien wel licht aan het eind van de tunnel, maar weten niet hoe lang die tunnel nog is”, zeggen Thibo Vanhove en Chavinja Penninck (18).
Toch willen de leerlingen ook afsluiten met een positieve noot en de mooie momenten onthouden. “Ik heb ontdekt wie ik wil zijn voor een ander en wat ik wil betekenen in de maatschappij. Ik heb mezelf leren kennen op zowel negatieve als positieve vlakken en ik leerde mijn imperfecties te omarmen. Ik weet nu ook wie echt om me geeft.”
” De pandemie heeft ons wakker geschud en ons doen inzien dat we soms wel wat verwend zijn. Het was het een jaar waarin ik besef hoeveel je van iemand kan houden”, besluit Elise Billiet. (TV)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier