Annick Willemans leidt Zorgbedrijf

De zorgsector heeft Annick Willemans altijd al geboeid. © LOO
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Annick Willemans is door de raad van bestuur aangesteld als waarnemend algemeen directeur van Zorgbedrijf Harelbeke. Annick was er eerder directeur organisatiebeheersing. “Ik ben goed vertrouwd met het huis.” Zij volgt Gerdy Haes op, die ontslag nam en andere horizonten opzocht.

Annick Willemans (59) is net als haar man afkomstig van Leuven en woont in Rumbeke. “Het is er landelijk en heeft gemakkelijke verbindingen, want mijn man werkt in Leuven”, zegt Annick die een opleiding Germaanse filologie genoot aan de KU Leuven. Annick heeft twee zonen en een dochter. Voor hobby’s heeft ze naar eigen zeggen weinig tijd. “Wel om veel boeken te lezen als ik kan, ik volgde Germaanse, hé.” (lacht)

Annick werkte al geruime tijd als directeur organisatiebeheersing in Zorgbedrijf Harelbeke toen algemeen directeur Gerdy Haes in mei dit jaar ontslag nam. Annick werd door de raad van bestuur van Zorgbedrijf Harelbeke gevraagd om waarnemend algemeen directeur te worden. En dat houdt in? “Aan het hoofd staan van een grote organisatie met 330 personeelsleden, we zijn een welzijnsvereniging. Ik was in 2018 al het aanspreekpunt voor de woon- en zorgcentra voor verscheidene afdelingen: administratieve diensten, vrijwilligerswerking, ouderenzorg, thuiszorg, kinderopvang en meer. Dit houdt ook de exploitatie in van die diverse instellingen en diensten met inbegrip van de nodige ondersteunende diensten, die voorzien in een antwoord op de huidige en eventueel toekomstige zorgnoden”, legt Annick uit.

Optimistisch

‘De zorg’ heeft Annick altijd al geboeid. “Het gaat over instellingen die bijdragen om mensen te helpen, te ondersteunen, bijstaan om beter te worden. Dat kan moeilijk zijn, maar we blijven ervoor gaan. Denk maar aan onder meer lokale dienstencentra zoals De Parette en De Rijstpekker, dagverzorgingscentra, assistentiewoningen, thuiszorg met ondersteunende diensten met name poetsdienst en vervoer, dienstencheques…”, aldus Annick.

“Er zijn veel facetten om mee rekening te houden. Onze diensten moeten vlot kunnen samenwerken, dat vraagt veel overleg, vergaderen, mensen bij elkaar brengen, dingen inpassen. Het is ook de bestaande wetgeving en reglementen lezen, begrijpen en ook naleven. Dat verandert soms enorm op korte tijd. Veel werk, maar we blijven het optimistisch bekijken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier