140 scholieren behalen brevet ‘Junior Redder’

Naast praktische zwemproeven kregen de 140 leerlingen ook een cursus EHBO, meer bepaald reanimatie, voorgeschoteld. © WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

Zo’n 140 leerlingen uit het zesde leerjaar van scholengemeenschap A tot Zee namen op donderdag 6 juni deel aan ‘Junior Redder’-dag. De kers op de taart na een heel schooljaar oefenen tijdens de zwemlessen.

Zo’n 140 zesdejaars van scholengemeenschap A tot Zee behaalden vorige vrijdag met succes hun brevet van ‘Junior Redder’. Een noodsituatie herkennen, gevaren van de zee kennen en adequaat handelen zodat levenskansen verhoogd worden: op donderdag 6 juni maakten de leerlingen van het vrij onderwijs van dichtbij kennis met de strandreddingsdienst. Daarvoor gingen ze ter hoogte van de hoofdredderspost hun praktische zeezwemproef doen en een drenkeling reanimeren. Verder leerden ze nog knopen leggen, en werden ze wegwijs gemaakt in de werking van de strandreddingsdienst en de gevaren van de zee. Als extraatje maakten ze een tochtje met de reddingsboten. “Sinds een tiental jaar organiseren we deze dag voor alle leerlingen uit het zesde leerjaar van scholengemeenschap A tot Zee. Als jeugdige inwoner van een kuststad moet je toch een beetje op de hoogte zijn van de gevaren die het strand en de zee met zich meebrengen. En een vakantiejob als strandredder, dat wil toch iedereen? Wel, met dit project geven we alvast de aanzet”, zegt Ilya Aerts.

Jaar oefenen

De leerlingen hebben gedurende het ganse schooljaar tijdens de zwemlessen geoefend op verschillende vaardigheden van het reddend zwemmen: zwemmen met kledij, afstandszwemmen, tijdzwemmen, onderwaterzwemmen, voorwerpen opduiken, een drenkeling vervoeren… Naast deze praktische zwemproeven kregen de 140 leerlingen ook nog een cursus EHBO, meer bepaald reanimatie, voorgeschoteld. “Dit project – mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van de Blankenbergse strandreddingsdienst en de O’Neill Beachclub – draagt bij tot de veiligheid van de kinderen, én hun zelfvertrouwen wordt er positief door beïnvloed. We hopen hiermee andere scholen te inspireren om ook hun leerlingen deze kennis en vaardigheden bij te brengen”, klinkt het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier