Fort Lapin uit Brugge: zes ‘100 procent West-Vlaamse’ bieren

Kristof Vandenbussche van brouwerij Fort Lapin. © Davy Coghe Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Zes bieren van brouwerij Fort Lapin uit Brugge mogen voortaan het label ‘100 procent West-Vlaams’ dragen. Brouwer Kristof Vandenbussche reageert tevreden: “Een logische keuze, omdat we al onze ingrediënten bij lokale landbouwers aankopen.”

Sedert 2011 runnen Bruggeling Kristof Vandenbussche en zijn vrouw Charlotte Thibaut brouwerij Fort Lapin. Aanvankelijk langs de Koolkerkse Steenweg, sinds vorig jaar in Dreef ter Panne omdat de eerste locatie te klein werd. “En dat zonder personeel, ik heb niet eens een boekhouder in dienst”, glundert de zaakvoerder.

Shop

Het echtpaar houdt zijn brouwerij doelbewust kleinschalig en brouwt niet meer dan 2500 hectoliter bier per jaar. “We kunnen het met ons tweetjes doen, dank zij de automatisatie op onze nieuwe stek, waar bezoekers ook onze brouwerij kunnen bezichtigen. Maar we werken dag en nacht, te meer daar onze shop een café en tearoom geworden is. Echt uitbreiden wensen we niet, omdat we het dan niet meer met ons twee aankunnen”, vervolgt Kristof Vandenbussche.

De brouwer noemt het een hele eer dat zes bieren van Fort Lapin het label ‘100 procent West-Vlaams’ mogen dragen: “Als boerenzoon haal ik al mijn ingrediënten rechtstreeks van bij de landbouwers of koop ze in de streek aan. We gebruiken vooralsnog dit label nog niet als troef in onze marketing campagne.”

Echte bierproducent

“De klanten kopen ons bier om andere redenen. Zij appreciëren dat wij een van de weinige lokale brouwers zijn, er zijn niet zoveel echte bierproducenten in de regio. Wel veel biermerken. Maar het label is voor ons iets extra’s, je hebt er een mooi verhaal bij voor je klanten. En het is één van de weinige labels die jaarlijks echt gecontroleerd worden.”

“Onze tripel, ons meest succesvolle bier, had al het label ‘100 procent West-Vlaams’, het verheugt mij dat vijf andere van onze bieren dat nu ook krijgen. In feite richt ik mij qua verkoop ook op de ‘korte keten’. We verkopen het liefst lokaal, ik zou dat voor 100 procent willen doen. We verdelen ons bier in enkele regionale warenhuizen en lokale bierwinkels. De export is zeer beperkt”, aldus Kristof Vandenbussche.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier