Festival Hype-O-Dream bereidt twee scenario’s voor
Over een tweetal maanden, tegen midden maart, moet er uitsluitsel zijn over de festivalzomer van 2021. Dat gaf Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) deze week aan in het Vlaams Parlement. Maar wat denken organisatoren van lokale festivals daarover? “Ik begrijp het wel, maar dat maakt alles heel moeilijk. In feite zitten we in dezelfde ongemakkelijke situatie als vorig jaar”, zegt Frederik Balcaen, organisator van Hype-O-Dream in Waregem.
“Ik hoop uit de grond van mijn hart dat er voor de festivals opnieuw dingen mogelijk worden die vorig jaar niet mogelijk waren. Maar het is nu nog wat te pril om daar veel over te zeggen”, was de boodschap van Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) in het Vlaams Parlement. Met de festivalsector heeft hij een afspraak dat er pas midden maart een beslissing valt over de festivalzomer. Maar is dat niet te laat voor veel organisatoren? “Dat is laat”, bevestigt Federik Balcaen. “Al ben ik vooral blij dat de regering inziet dat er een ultimatum moet zijn. Net zoals veel organisaties zitten we met Hype-O-Dream nu al volop in de voorbereidingen voor de editie van 2021.”
23.000 feestmutsen
In 2019 lokte het Waregemse festival, dat na verschillende edities op de Gaverbeekhippodroom verhuisde naar de Weymeerschen, ruim 23.000 feestvierders. Héél veel volk, dus. Maar wat in het coronabisjaar 2021? “We werken momenteel op twee sporen. We hebben een plan A en een plan B. Hopelijk kunnen we in maart dan een van die twee scenario’s kiezen. Simpel is dat niet”, stelt Balcaen. “Ik begrijp dat het moeilijk is voor de overheid om ons perspectief te bieden, maar die twijfel helpt ons niet vooruit. Twee scenario’s vergen verschillende voorbereidingen. Daarnaast kunnen we met geen enkele leverancier een definitief akkoord sluiten. Ook voor line-up en sponsors is dat een groot probleem.”
Positieve vibe
Toch is er van pessimisme geen sprake in de festivalwereld, vindt Balcaen. “Door het goeie nieuws over de vaccins heerst een positieve vibe . Als organisatie kan je niet zomaar twee jaar van de markt verdwijnen. Vooral de bezoekers snakken er echt naar. Dat merken we aan de reacties op onze sociale media. Daarom hopen we dat er snel knopen doorgehakt worden. We leven op hoop”, klinkt het nog. (PNW)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier