Escaperoom als alternatief voor uitwisselingsprogramma in Roeselaarse Broederschool

Geen uitwisselingsprogramma dit jaar in de Broederschool, wel een escaperoom rond het thema Europa. (foto SB)© Stefaan Beel
Geen uitwisselingsprogramma dit jaar in de Broederschool, wel een escaperoom rond het thema Europa. (foto SB)© Stefaan Beel
Redactie KW

Terwijl de Broederschool in normale omstandigheden enthousiast deelneemt aan het European Parliament Ambassador School programma (EPAS), een uitwisselingsprogramma waarbij de leerlingen in een gastgezin worden ondergebracht, werden ze dit jaar gedwongen op zoek te gaan naar een alternatief: dat deden ze met een Europa-escaperoomdag.

De Broederschool staat erg achter het European Parliament Ambassador School programma, omdat leerlingen op die manier in contact kunnen komen met andere culturen. Het is een manier om hen de culturele diversiteit in Europa te laten ontdekken en waarderen. Daarnaast helpt het om de leerlingen bewust te laten worden van hun eigen cultuur, precies door het contrast met de andere cultuur. “In de wereld van morgen zijn we meer dan een Roeselarenaar en ook meer dan West-Vlaming, Vlaming of een Belg: we zijn allen Europeanen”, aldus Lisa de Ruyck, directrice van de Broederschool. “Leerlingen helpen om bewuste, kritische burgers te worden, die openstaan voor wat er in de wereld gebeurt en wat er in de toekomst zal gebeuren en in die wereld een rol willen spelen: dat alles vindt de Broederschool enorm belangrijk.”

Uiteraard hebben uitwisselingsprogramma’s afgelopen jaar niet kunnen plaatsvinden, maar de Broederschool heeft naar een alternatieve manier gezocht: “Onze eigen ICT-coördinator Peter Devlieger stak een escaperoom in elkaar”, vertelt Lieselot Laperre, een van de bezielende leerkrachten achter het programma.

“Tijdens de afgelopen Europaweek hebben wij een Europa-escaperoomdag georganiseerd. Het is een activiteit waarbij je onderling moet samenwerken om tot de oplossing van een raadsel te komen. Zo kan je uit het klaslokaal ontsnappen. Tussendoor word je gewezen op de rijke en waardevolle variatie aan Europese tradities. Wie het snelst uit de escaperoom kan ontsnappen, wint de challenge .”

Sarah Messiaen, leerkracht aardrijkskunde, vult aan: “Het idee om uit onze beperkte leefwereld te breken en onze blik open te gooien naar wat elders in Europa gebeurt, past natuurlijk perfect in het opzet van EPAS. En voor de leerlingen is het leuk om op een alternatieve manier bezig te zijn met solidariteit, burgerzin en verantwoordelijkheid.” (SM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier