“Dit is geen reden om er nu een snelweg van te maken”: Flitspaal in de Rollegemsestraat na commotie buiten werking gesteld

De flitspaal staat op een stuk dat naar beneden helt, maar wel nog steeds in de bebouwde kom van Bellegem ligt. © Kurt De Schuytener
Rémi Bruggeman
Rémi Bruggeman Medewerker KW

Een van de controversiële flitspalen met het GAS5-systeem, die in de Rollegemsestraat in Bellegem, zal verdwijnen na commotie vanuit de Kortrijkse politiek. De paal stond op een helling waardoor veel bestuurders zich lieten vangen en het gevoel kregen dat die er stond om de stadskas te vullen. Mobiliteitsschepen Axel Weydts (Vooruit) waarschuwt: “Het is nu niet de bedoeling dat dit een snelweg wordt.” De buurtbewoners zelf lijken het jammer te vinden dat de paal verdwijnt, aangezien dat ook invloed zal hebben op de verkeersveiligheid.

In Bellegem en bij uitbreiding Kortrijk is er veel te doen rond de flitspaal in de Rollegemsestraat. Dat is een van de nieuwe flitspalen volgens het GAS5-systeem. Dat zijn boetes voor snelheidsovertredingen in zone 30 of 50 die niet langer in het federaal verkeersveiligheidsfonds terechtkomen, maar in de stadskas.

Pestpaal

Vanuit verschillende hoeken wordt het een ‘pestpaal’ genoemd, bedoeld om de stadskas te vullen. De paal staat namelijk op een stuk dat naar beneden helt, maar wel nog steeds in de bebouwde kom van Bellegem ligt, waardoor bestuurders die weleens over het hoofd zien. Een andere kritiek is dat de flitspaal niet goed aangeduid zou zijn, maar dat leek tijdens een bezoek aan de buurt op dinsdag 17 september niet het geval.

De frustraties bleven echter niet enkel beperkt tot de small talk op straat, maar ook op de Kortrijkse gemeenteraad beroerde het de gemoederen. Pieter Soens (CD&V/TBSK) zou tussenkomen op de laatste gemeenteraad, maar door omstandigheden werd dat uitgesteld naar de volgende bijeenkomst. Wie wel tussenkwam was Carmen Ryheul, Vlaams Belang-gemeenteraadslid en lid van de commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams Parlement, en dat wel zes minuten lang.

Geen jackpot

Ryheul wierp daarin op dat de paal in Bellegem bedoeld is om boetes te genereren en niet om de verkeersveiligheid te garanderen. “De handhaving van de verkeersregels mag echt geen jackpot zijn”, klinkt het. Ze haalde ook de flitspaal op in de Hoge Dreef in Heule op. “Een grondige evaluatie van de trajectcontroles, de flitspalen en het ganse autopestbeleid in onze stad dringt zich op”, aldus Ryheul.

“Een grondige evaluatie van de trajectcontroles en de flitspalen in onze stad dringt zich op”

Eigenlijk hekelt de Vlaams Belang-politica de drie GAS5-flitspalen in de Guldensporenstad. “Tussen 22 april en eind juni 2024, in een periode van slechts 70 dagen, leverden de trajectcontrole en de flitspalen samen een bruto-ontvangst op van 869.477 euro”, stelt Ryheul vast. “De meest controversiële flitspaal in de Rollegemsestraat in Bellegem leverde maar liefst 7.538 GAS5-snelheidsovertredingen op, de flitspaal in de Erasmuslaan 5.002 overtredingen en die in de Hoge Dreef 1.156 vaststellingen. De trajectcontrole in de Rekkemsestraat in Marke registreerde in die tussentijd 111 overtredingen. Alles samen goed voor 13.807 overtredingen, wat neerkomt op gemiddeld een 63 euro per boete.”

Actie ondernemen

Met de aanhoudende controverse, zag het stadsbestuur zich genoopt om actie te ondernemen. De flitspaal zal namelijk op korte termijn verhuizen. Vlaams Belang stak het vuur aan de lont, maar ook Pieter Soens was van plan om aan de alarmbel te trekken. De volgende poltici van TBSK trokken trouwens ook mee aan de kar bij de deze beslissing – al was het natuurlijk het stadsbestuur, mét TBSK, dat de beslissing aanvankelijk nam: Lien Claassen, Helga Kints, Wouter Allijns, Dieter D’Alwein en Hannes Catanzaro.

Ook Mobiliteitsschepen Axel Weydts (Vooruit) reageert op de hetze: “Ik heb begrip voor het ongenoegen dat bij veel mensen heerste. Het was ons echter nooit te doen om de stadskas te vullen. Ik ben pas gelukkig als onze flitspalen en trajectcontroles nul euro zouden opleveren. Want dat zou betekenen dat iedereen zich aan de snelheid houdt en dat onze straten veel veiliger zijn.”

“Het verplaatsen van de flitspaal in Bellegem mag wel geen vrijgeleide zijn om daar nu een snelweg van te maken. De politie zal blijven mobiel controleren. Op termijn zou het goed zijn dat de fietsoversteek tussen de Munkendoornstraat en het Tramstatiepad veiliger wordt aangelegd met een verkeersplatteau. Dan zal er automatisch trager gereden worden.”

Gemengde reacties

Bij een rondvraag in de Rollegemsestraat bleek trouwens dat de buurtbewoners de beslissing om de flitspaal te verhuizen lijken te betreuren. “Het was aan de ene kant niet slecht, dat ondervinden wij ook. Ze reden hier tenminste trager door de flitspaal. Maar ik snap wel dat mensen vinden dat die er slecht stond”, klinkt het bij een vrouw die op een paar tientallen meters van de paal woont.

“Ze snellen hier, met of zonder flitspaal, toch sowieso voorbij”

“Van mij mocht die echt blijven”, zegt een andere vrouw. “Het was zowel goed voor de fietsers als de katten in de buurt. Ik ben zo al twee van mijn katten verloren. Anders is dat hier echt een snelweg.” Een man reageert ten slotte nog: “Het is volledig het recht van het stadsbestuur om hier een flitspaal te zetten. Ik zie ze hier, met of zonder de flitspaal, toch sowieso voorbij snellen. Dat heeft niet eens zoveel effect. Ze hadden de paal voor mijn part zelfs iets hoger mogen plaatsen. Dan had die nog meer effect gehad. Ik ben zelf hier nog nooit geflitst geweest, maar weet de paal ook staan. Ik snap dat het vervelend is als je niet van hier bent en op één dag vijf keer in Bellegem moet zijn en dus vijf boetes hebt, maar het staat wel aangeduid.”

Burgemeester Vincent Van Quickenborne (TBSK) reageert ten slotte ook nog: “Het aantal overtredingen in intussen met 60% gedaald. Wat betekent dat bestuurders hun gedrag hebben aangepast. Kortrijk zet in op verkeersveiligheid. We doen dat met mobiele controles, trajectcontroles en flitspalen. Die hebben effect want het aantal verkeersongevallen is de laatste jaren met 10% gedaald, een goede zaak, zeker voor een stad die de verkeersveiligheid hoog in het vaandel draagt. De daling die we zien in de Rollegemsestraat willen we ook zien op andere plaatsen in de stad waar nog steeds te snel gereden worden. Daarom heb ik de politie gevraagd om op zoek te gaan naar een nieuwe locatie voor deze flitspaal. In afwachting van de verplaatsing is de flitspaal sinds vorige week vrijdag buiten werking. Dit neemt niet weg dat de politie ter plaatse mobiele controles zal blijven organiseren om toe te zien op het respecteren van de snelheidsbeperking.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier