“De bezoekers hebben de stad door andere ogen leren kennen”: Kortrijk sluit succesvolle triënnale af
Op 6 oktober werd de Triënnale Kortrijk met als thema ‘After Paradise’ officieel afgesloten. Het stadsfestival -georganiseerd door Stad Kortrijk in samenwerking met Be-Part- dat kunst als leidraad gebruikt om bezoekers langs diverse locaties in de stad te leiden, bracht een nieuwe dynamiek naar Kortrijk. De Triënnale heeft meer dan alle verwachtingen ingelost met 492.008 bezoekers.
Er werden in totaal492.008 bezoekengeregistreerd, verspreid over 14 locaties, met46.622 unieke bezoekersdie een ticket kochten. Ter vergelijking: in 2021 werden er 254.347 bezoeken geteld op 12 locaties. De Triënnale Kortrijk trok een divers publiek aan: 23% van de bezoekers zijn gezinnen met kinderen en de gemiddelde leeftijd van de bezoekers is 51 jaar.
Impactonderzoek
Uit een impactonderzoek uitgevoerd door Westtoer bleek dat de meest bezochte locaties de Broeltoren, de Grote Markt en de Karmelietessenkapel waren. Maar liefst 95% van de bezoekers gaf aan tevreden te zijn over hun ervaring. Er zijn nog enkele verbeterpunten, vooral op het vlak van signalisatie van het parcours, aangezien dit de grootste bron van ontevredenheid bleek te zijn. Opvallend is dat 32% van de bezoekers zo enthousiast was, dat ze de Triënnale Kortrijk hebben aanbevolen aan vrienden en familie.
Dynamiek en verbinding
Het Parrot Paviljoen vanNico Dockx, Zuidervaart en Voetwas een centrale plek van ontmoeting en activiteit tijdens de Triënnale. Verenigingen werden gemotiveerd om outdoor activiteiten te organiseren, van repetities en yogasessies tot vergaderingen, debatten en praatsessies. Daarnaast was er een intense samenwerking voor het project metNathan Coley, waarbij een 20-tal academiestudenten binnenhuisarchitectuur een jaar lang werkten aan een indrukwekkend kunstwerk. Tijdens diverse workshops werden 140 maquettes van alle gebedshuizen in Kortrijk nauwgezet uitgevoerd met grote toewijding en vakmanschap.
Meer dan 100 studenten speelden een belangrijke rol als onthaalmedewerkers en ambassadeurs, waarbij hun dagelijkse inzet bijdroeg aan de levendigheid van het evenement. Tot slot zorgde een enthousiaste groep gidsen ervoor dat diverse groepen op een inspirerende manier door het thema en de stad werden geleid, wat de dynamiek verder versterkte.
Pay what you can
Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat de Triënnale Kortrijk een directe economische impact had op de stad: 79% van de bezoekers deed een terrasje of bracht een bezoek aan een café, 59% ging uit eten en 66% maakte van de gelegenheid gebruik om andere monumenten of musea in de stad te ontdekken. Daarnaast werd er ook flink gewinkeld door de bezoekers. “De Triënnale Kortrijk leeft, de bezoekers hebben de stad door andere ogen leren kennen. Een locatie zoals de Karmelietessenkapel zal voor altijd verbonden blijven met de zouttekening van Motoi Yamamoto”, aldus curator Patrick Ronse.
Het ‘Pay What You Can’-systeem, waarbij bezoekers zelf konden bepalen hoeveel zij bijdroegen, was ook een succes. Maar liefst 41% van de bezoekers betaalde gemiddeld 5 euro per ticket. Dit toont aan dat het publiek na twee gratis edities verantwoordelijkheid heeft genomen om kunst en cultuur in leven te houden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier